اخبار

 

در بهشت

 

مردم جزیره هرمز و بعضی از شهرهای استان هرمزگان با استفاده از نوعی خاک قرمز رنگ این خزیره بنام "گلک" غذایی به نام "سوراغ" تهیه میکنند که در جزیره هرمز مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع استفاده از خاک تضمین میکرد که تماس آن با انسان آسیبی به پوست انسان وارد نخواهد ساخت.  به منظور نشان دادن اهمیت خاک این جزیره، آن را به عنوان ماده کار خود استفاده کردم. در دوسال گذشته به صورت مستمر نه تنها در ایران بلکه در زمان سفر با استفاده از خاک قرمز هرمز بر روی چهره ها، دستها و پاهای مردم نقاشی کردم.

از گوشه و کنار ایران و در سفرهایم به گوشه و کنار دنیا خاکهای رنگی متنوعی را جمع آوری کردم و با آنها بر روی بوم نقاشی کردم. خاک هرمز جایگاه ویژه ای داشت.  

 

جست و خیز قورباقه ها

 

 

مردمی سبز

 

در بهشت

 

لذت حیاتی دوباره

 

 

نشانه گذاری بر سنگ و ماسه

یک مجسمه ساز ایرانی هنرش را به رودخانه ها، سواحل و بوستانها می آورد

رابرت سی مورگان

 

هنر محیطی به مسائل روز و محیط پیرامون حساسیت نشان میدهد و با توجه به کمبود آب در سال جاری محور اصلی جشنواره و کار مشترک هنرمندان شرکت کننده در ارتباط با کمبود آب و آلودگی آن میباشد. رودخانه های روستای باوجود سد لار یکی از منابع تامین آب تهران میباشد و مازاد آن مسیر یکصد کیلومتر را طی کرده و راهی شالیزارهای شمال میشود. در بین مسیر عبور آن مراکز بسیاری برای پرورش ماهی وجود دارد. بااینوجود زباله های ویلا نشینان و رستورانها بازیافت نمیشوند و در جایی تخلیه میشوند که روانه رودخانه میشوند. با اینوجود افراد مسئول نسبت به آن بی توجه هستند.

 

زير گنبد زمان:

دو مجسمه ساز ایرانی
 

... مفهوم ثبات در مجسمه تقريبا يك جنبه تا حدودی غیر آگاهانه از فرهنگ ايراني است. اين فرهنگي است كه تقریبا مفاهيم را در هنر مطابق با آنچه که آثار چه مدت تداوم خواهد داشت تعريف مي كند. اما قابل ذکر است که براي هنرمنداني چون بهروز دارش و احمد نادعليان،  مفهوم ثبات بعنوان معياري در هنر، آشكارا در حال تغيير است. آنها بیشتر معطوف به رویکردی مفهومی هستند و ،در لایه هایی، تلویحا رویکردی سیاسی دارند...  بیشتر

Sculpture Magazine (Vol. 27, No. 2) March 2008

 

گفتکو در گوناگونی

کتابی از جان کی گرانده

 

چاپ مهر های استئانه ای در کویر مرنجاب

 

طراحی در بستر دریاچه نمک




سفری به صربستان

 

مرزهای جدید

 

زوج اغوا شده - کارگاه هنر محیطی

 

رویای صلح در خلیج فارس

 

پرواز شماره 655

 

شعر پرواز پرنده در بطری ها

 

دیگر کارها و عکسهای جشنواره رویای صلح

 

جشنواره هنر محیطی خلیج فارس دیماه 1386

 

جشنواره هنر محیطی خلیج فارس (آثار بیشتر)  دیماه 1386

 

چاپ اله آب بر ماسه های هرمز


نقاشی با خاک قرمز هرمز

 

کنده نگاری در جزیره هرمز

 

کارهای نادعلیان در چین

 

کارهای نادعلیان در تاجیکستان

 

جشنواره هنر محیطی کرمان

 

کارهای محیطی در رودخانه راک کریک ریور

 

سرخ پوستان کانزاس میسوری امریکا

 

کارهای محیطی پارک مرکزی نیویورک

 

حجاریها در سنتا فه  نیو مکزیکو امریکا

 

کارهای محیطی احمد نادعلیان در انگلستان

 

پیوند با هنر پیش از تاریخ

 

باغ سنگی درویش خان

 

چاپ مهر های استوانه ای بر ماسه های کویر

 

چاپ های جدید در جزیره هرمز

 

حجاریهای جدید در جزیره هرمز

 

کارهای نادعلیان در تنگ بلاقی: نادیده گرفتن مکانهای تاریخی

 

تصاویر با ابعاد بزرگ را دان لود کنید

 

مرحله دوم جشنواره هنرهاي محيطي خليج فارس

 

چاپ نقش ماهی بر ساحل دریا : بیشتر

 

چیدمان محیطی و موسیقی با زباله

 

روز آفرینش آدم و حوا

 

منظری از آسمان

 

کالبدهای نقاشی شده:بیشتر

 

 در بهشت چه گذشت: بیشتر

 

 

تصاویر با ابعاد بزرگ را دان لود کنید

 

مصاحبه احتصاصی  جان کی. گرانده نویسنده  و منقد هنری با احمد نادعلیان

نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد.  بیشتر

 

معرفی احمد نادعلیان در موزه سبز

متن از آقای سام باور

بواسطه حجاری اشکال ساده ماهی یا دیگر اشکال بر روی سنگهای کوچک، هنرمند احمد نادعلیان آرزو دارد که روح نادیده گرفته شده جویبارها و رودخانه های سرزمینش ایران و جهان را یادآور شود و اینکه نسل های آینده را با این گنجها سهیم کند. بیشتر

 

مجله یو تی ان ای ماه می و جون 2006  امریکا


احمد نادعلیان
[ایران
]
 

احمد نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد،  همانند یک ماهی مرزهای بین المللی را میشکند . ادامه

 

نامه رابرت مورگان  به احمد نادعلیان

"من بسیار تحت تاثیر مفهوم آثار شما قرار گرفتم. نشانه هایی که در صبحگاه بر صخرهای ساحل دریا خجاری میشوند و در طول روز پنهان میشوند.  آثار شما فرا میخوانند پرسشهای بسیاری در باره زمان، تاریخ، زبان، معنا و مجسمه سازی" بیشتر

 

یاداشتی بر کار نادعلیان در کتاب هنر فردا نوشته ادوارد لوسی اسمیت

در ایران احمد نادعلیان (متولد 1963  میلادی) در حال انجام خلق یک چیدمان عظیم در حاشیه و میان آب هی رودخانه هراز در نزدیکی کوه دماوند با عنوان هنر رودخانه میباشد.  بیشتر

 



 

سفر به فرانسه :  نمايشگاه و كارهاي نادعليان در سواحل راماتوئل در خليج سنت تروپه فرانسه

 

ماهيان شناور سنگي
بهنام كامراني

كارهاي نادعليان در ليدو ايتاليا

 

مصاحبه احتصاصی  جان کی. گرانده نویسنده  و منقد هنری با احمد نادعلیان

نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد.  بیشتر

 

 

مجله یو تی ان ای ماه می و جون 2006  امریکا


احمد نادعلیان
[ایران
]
 

احمد نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد،  همانند یک ماهی مرزهای بین المللی را میشکند . ادامه

 

نامه رابرت مورگان  به احمد نادعلیان

"من بسیار تحت تاثیر مفهوم آثار شما قرار گرفتم. نشانه هایی که در صبحگاه بر صخرهای ساحل دریا خجاری میشوند و در طول روز پنهان میشوند.  آثار شما فرا میخوانند پرسشهای بسیاری در باره زمان، تاریخ، زبان، معنا و مجسمه سازی" بیشتر

 

 

یاداشتی بر کار نادعلیان در کتاب هنر فردا نوشته ادوارد لوسی اسمیت

در ایران احمد نادعلیان (متولد 1963  میلادی) در حال انجام خلق یک چیدمان عظیم در حاشیه و میان آب هی رودخانه هراز در نزدیکی کوه دماوند با عنوان هنر رودخانه میباشد.  بیشتر


کارهای نارعلیان در امریکا

 

گفتکو در گوناگونی

کتابی از جان کی گرانده

 

 

زير گنبد زمان:

دو مجسمه ساز ایرانی
 

... مفهوم ثبات در مجسمه تقريبا يك جنبه تا حدودی غیر آگاهانه از فرهنگ ايراني است. اين فرهنگي است كه تقریبا مفاهيم را در هنر مطابق با آنچه که آثار چه مدت تداوم خواهد داشت تعريف مي كند. اما قابل ذکر است که براي هنرمنداني چون بهروز دارش و احمد نادعليان،  مفهوم ثبات بعنوان معياري در هنر، آشكارا در حال تغيير است. آنها بیشتر معطوف به رویکردی مفهومی هستند و ،در لایه هایی، تلویحا رویکردی سیاسی دارند...  بیشتر

Sculpture Magazine (Vol. 27, No. 2) March 2008

 

گفتکو در گوناگونی

کتابی از جان کی گرانده

 

در بهشت

 

لذت حیاتی دوباره

 

 

نشانه گذاری بر سنگ و ماسه

یک مجسمه ساز ایرانی هنرش را به رودخانه ها، سواحل و بوستانها می آورد

رابرت سی مورگان

 

هنر محیطی به مسائل روز و محیط پیرامون حساسیت نشان میدهد و با توجه به کمبود آب در سال جاری محور اصلی جشنواره و کار مشترک هنرمندان شرکت کننده در ارتباط با کمبود آب و آلودگی آن میباشد. رودخانه های روستای باوجود سد لار یکی از منابع تامین آب تهران میباشد و مازاد آن مسیر یکصد کیلومتر را طی کرده و راهی شالیزارهای شمال میشود. در بین مسیر عبور آن مراکز بسیاری برای پرورش ماهی وجود دارد. بااینوجود زباله های ویلا نشینان و رستورانها بازیافت نمیشوند و در جایی تخلیه میشوند که روانه رودخانه میشوند. با اینوجود افراد مسئول نسبت به آن بی توجه هستند.

 

زير گنبد زمان:

دو مجسمه ساز ایرانی
 

 

گفتکو در گوناگونی

کتابی از جان کی گرانده

 

 

در بهشت

 

لذت حیاتی دوباره

 

 

در بهشت

 

مفهوم پرديس (بهشت)

واژه پارادایز (پریس) در تمامی فرهنگها از زبان فارسی گرفته شده است و به معنی باغ بهشتی است.  زپندگي ابدي افراد خوب در يك باغ اولين بار در ادياني مطرح شد كه مردم سرزمين ما به آن اعتقاد داشتند. در دين زرتشت زندگي افراد نيك كردار در باغي با نام پرديس نويد داده شده است.  علاوه بر اين عناصر باغ مثل درخت و يا گل در فرهنگ ايراني نماد هستند.  در اساطيري كه ريشه در آيين زرتشت دارد انسان اول ابتدا به صورت درخت خلق ميشود.   در كيش مانوي به درخت نور و ظلمت اشاره شده است.    اشاره به باغ در دنياي پس از مرگ با نام فردوس در دين اسلام نيز مطرح شده است. علاوه بر اين در روايتها از درختاني به نام طوبي و ذغوم ياد شده است.   اما براي صوفيه و عرفا بهشت در وجود مااست و اعمال نيكي است كه از ما سر ميزند.

 

جست و خیز قورباقه ها

 

 

مردمی سبز

 

در بهشت

 

 

در بهشت

 

مفهوم پرديس (بهشت)

واژه پارادایز (پریس) در تمامی فرهنگها از زبان فارسی گرفته شده است و به معنی باغ بهشتی است.  زپندگي ابدي افراد خوب در يك باغ اولين بار در ادياني مطرح شد كه مردم سرزمين ما به آن اعتقاد داشتند. در دين زرتشت زندگي افراد نيك كردار در باغي با نام پرديس نويد داده شده است.  علاوه بر اين عناصر باغ مثل درخت و يا گل در فرهنگ ايراني نماد هستند.  در اساطيري كه ريشه در آيين زرتشت دارد انسان اول ابتدا به صورت درخت خلق ميشود.   در كيش مانوي به درخت نور و ظلمت اشاره شده است.    اشاره به باغ در دنياي پس از مرگ با نام فردوس در دين اسلام نيز مطرح شده است. علاوه بر اين در روايتها از درختاني به نام طوبي و ذغوم ياد شده است.   اما براي صوفيه و عرفا بهشت در وجود مااست و اعمال نيكي است كه از ما سر ميزند.

 

جست و خیز قورباقه ها

 

 

مردمی سبز

 

در بهشت

 

 

در بهشت

 

مفهوم پرديس (بهشت)

واژه پارادایز (پریس) در تمامی فرهنگها از زبان فارسی گرفته شده است و به معنی باغ بهشتی است.  زپندگي ابدي افراد خوب در يك باغ اولين بار در ادياني مطرح شد كه مردم سرزمين ما به آن اعتقاد داشتند. در دين زرتشت زندگي افراد نيك كردار در باغي با نام پرديس نويد داده شده است.  علاوه بر اين عناصر باغ مثل درخت و يا گل در فرهنگ ايراني نماد هستند.  در اساطيري كه ريشه در آيين زرتشت دارد انسان اول ابتدا به صورت درخت خلق ميشود.   در كيش مانوي به درخت نور و ظلمت اشاره شده است.    اشاره به باغ در دنياي پس از مرگ با نام فردوس در دين اسلام نيز مطرح شده است. علاوه بر اين در روايتها از درختاني به نام طوبي و ذغوم ياد شده است.   اما براي صوفيه و عرفا بهشت در وجود مااست و اعمال نيكي است كه از ما سر ميزند.

 

جست و خیز قورباقه ها

 

 

مردمی سبز

 

در بهشت

 

 

در بهشت

 

مردم جزیره هرمز و بعضی از شهرهای استان هرمزگان با استفاده از نوعی خاک قرمز رنگ این خزیره بنام "گلک" غذایی به نام "سوراغ" تهیه میکنند که در جزیره هرمز مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع استفاده از خاک تضمین میکرد که تماس آن با انسان آسیبی به پوست انسان وارد نخواهد ساخت.  به منظور نشان دادن اهمیت خاک این جزیره، آن را به عنوان ماده کار خود استفاده کردم. در دوسال گذشته به صورت مستمر نه تنها در ایران بلکه در زمان سفر با استفاده از خاک قرمز هرمز بر روی چهره ها، دستها و پاهای مردم نقاشی کردم.

از گوشه و کنار ایران و در سفرهایم به گوشه و کنار دنیا خاکهای رنگی متنوعی را جمع آوری کردم و با آنها بر روی بوم نقاشی کردم. خاک هرمز جایگاه ویژه ای داشت.  

 

جست و خیز قورباقه ها

 

 

مردمی سبز

 

در بهشت

 

لذت حیاتی دوباره

 

 

نشانه گذاری بر سنگ و ماسه

یک مجسمه ساز ایرانی هنرش را به رودخانه ها، سواحل و بوستانها می آورد

رابرت سی مورگان

 

هنر محیطی به مسائل روز و محیط پیرامون حساسیت نشان میدهد و با توجه به کمبود آب در سال جاری محور اصلی جشنواره و کار مشترک هنرمندان شرکت کننده در ارتباط با کمبود آب و آلودگی آن میباشد. رودخانه های روستای باوجود سد لار یکی از منابع تامین آب تهران میباشد و مازاد آن مسیر یکصد کیلومتر را طی کرده و راهی شالیزارهای شمال میشود. در بین مسیر عبور آن مراکز بسیاری برای پرورش ماهی وجود دارد. بااینوجود زباله های ویلا نشینان و رستورانها بازیافت نمیشوند و در جایی تخلیه میشوند که روانه رودخانه میشوند. با اینوجود افراد مسئول نسبت به آن بی توجه هستند.

 

زير گنبد زمان:

دو مجسمه ساز ایرانی
 

... مفهوم ثبات در مجسمه تقريبا يك جنبه تا حدودی غیر آگاهانه از فرهنگ ايراني است. اين فرهنگي است كه تقریبا مفاهيم را در هنر مطابق با آنچه که آثار چه مدت تداوم خواهد داشت تعريف مي كند. اما قابل ذکر است که براي هنرمنداني چون بهروز دارش و احمد نادعليان،  مفهوم ثبات بعنوان معياري در هنر، آشكارا در حال تغيير است. آنها بیشتر معطوف به رویکردی مفهومی هستند و ،در لایه هایی، تلویحا رویکردی سیاسی دارند...  بیشتر

Sculpture Magazine (Vol. 27, No. 2) March 2008

 

گفتکو در گوناگونی

کتابی از جان کی گرانده

 

چاپ مهر های استئانه ای در کویر مرنجاب

 

طراحی در بستر دریاچه نمک




سفری به صربستان

 

مرزهای جدید

 

زوج اغوا شده - کارگاه هنر محیطی

 

رویای صلح در خلیج فارس

 

پرواز شماره 655

 

شعر پرواز پرنده در بطری ها

 

دیگر کارها و عکسهای جشنواره رویای صلح

 

جشنواره هنر محیطی خلیج فارس دیماه 1386

 

جشنواره هنر محیطی خلیج فارس (آثار بیشتر)  دیماه 1386

 

چاپ اله آب بر ماسه های هرمز


نقاشی با خاک قرمز هرمز

 

کنده نگاری در جزیره هرمز

 

کارهای نادعلیان در چین

 

کارهای نادعلیان در تاجیکستان

 

جشنواره هنر محیطی کرمان

 

 

در بهشت

 

مردم جزیره هرمز و بعضی از شهرهای استان هرمزگان با استفاده از نوعی خاک قرمز رنگ این خزیره بنام "گلک" غذایی به نام "سوراغ" تهیه میکنند که در جزیره هرمز مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع استفاده از خاک تضمین میکرد که تماس آن با انسان آسیبی به پوست انسان وارد نخواهد ساخت.  به منظور نشان دادن اهمیت خاک این جزیره، آن را به عنوان ماده کار خود استفاده کردم. در دوسال گذشته به صورت مستمر نه تنها در ایران بلکه در زمان سفر با استفاده از خاک قرمز هرمز بر روی چهره ها، دستها و پاهای مردم نقاشی کردم.

از گوشه و کنار ایران و در سفرهایم به گوشه و کنار دنیا خاکهای رنگی متنوعی را جمع آوری کردم و با آنها بر روی بوم نقاشی کردم. خاک هرمز جایگاه ویژه ای داشت.  

 

جست و خیز قورباقه ها

 

 

مردمی سبز

 

در بهشت

 

لذت حیاتی دوباره

 

 

 

 

هنر خاکی، هنرمند خاکی، نقاشی خاکی و غذای خاکی

جزیره هرمز آذر 87


احمد نادعلیان

 

"خاک گهواره ماست.  پیشینیان ما با کیمیاگریشان ارزشهای نهان خاک را عینیت میبخشیدند. خاک ما یادگار جسم نیاکان ماست. خاک ما در زمستان تاریخ میمیرد و در بهار دوباره زنده میشود.  اجازه ندهیم خاک ما را به بیگانه بدهند".    

 

 

 

در دو  سال گذشته به صورت مستمر در جشنواره ها با کمک هنرمندانی که در جشنواره شرکت میکردند با خاک هرمز کارهای محیطی انجام میدادیم.  علاوه بر این به صورت پیوسته بر روی چهره ها ، دستها و گاهی اوقات بر روی پا با خاک هرمز نقاشی کردم. 




 

 

سالها قبل با خاکهای معدنی که از کشورهای خارجی به ایران آورده بودم نقاشی میکردم.  این بار قصد داشتم با خاک هرمز بر روی بوم نقاشی کنم. 

 

 

در اولین روز سفرم در جزیره پرسه میزدم و هر کجا که رنگ بود مرا به طرف خود میکشاند.   این شگفت انگیز بود که رنگ قرمز، زرد و آبی سبز ملایمی را در طبیعت یک جا ببینی. 

 

 

من در این سفر تنها بودم و اغلب در ضلع شرقی جزیره کار میکردم.  در روز اول سفرم تصادفا حسن دریا پیما را دیدم.  همان کسی که دو سال قبل از من خواسته بود روی چهره اش خرچنگ بکشم و چند روز در شهر هرمز با این چهره راه رفته بود و به عکاسی رفته بود و از چهره خودش عکس گرفته بود.   حسن هر روز صبح مرا به طبیعت میبرد و رها میکرد. با غروب آفتاب به دنبال می آمد و با هم به هرمز برمی گشتیم. 

 

 

آن سوی جزیره همزمان بچه های بندر قصد داشتند با خاک قالی نقاشی کنند.    گاهی از دور آنها را میدیدم.  هیاهو کنان با نیسان می آمدند و خاکهای رنگی را می بردند.  پیگیری و جدیت آنها قابل تحسین است. 

 

 

 

 

 

پس از جمع آوری نمونه رنگهای مختلف آنها را به شیوه ای بدوی تبدیل به رنگ دانه کردم.

 

 

 

خیلی هیجان داشت که نتجه نقاشی خاک با طبیعت را ببینی.

 

 

 

 

 

 

من چندان تنها نماندم. 

 

 

 

من همانند مجنون در نقاشی آقا میرک آهویم را ملاقات کردم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  آهویم همیشه همراهم بود. 

 

 

 

میدانم مانی نقاش در غار نقاشی میکرد.

 

 

 

 

 

 

 مردم جزیره هرمز و بعضی از شهرهای استان هرمزگان با استفاده از خاک قرمز رنگ هرمز بنام "گلک" غذایی به نام "سوراغ" تهیه میکنند که به عنوان غذا مورد استفاده قرار میگیرد.  این غذا ترکیبی از خاک قرمز، نوعی ماهی ساردین و نارنج است.  در مدت زمانی که در هرمز بودم با استفاده از سوراغ که بخاک قرمز در ترکیب آن وجود دارد بر روی نان های سنتی نقاشی میکردم و به عنوان غذا میخوردم.  طرحهای بر روی نان با داستان رانده شدن ذوج نخستین از بهشت مرتبط بودند.  احساس بسیار خوبی داشتم که با خاک نقاشی کنم و بخشی از غذای روزانه ام باشد.  در اولین جشنواره ای که در جزیره هرمز برگزار شد نیز چنین طرحهایی کشیده بودم. 

 

 

 

 

 

 

 

دیدن رد پای آهویم یاد آور رد پاهایی بودند که با استفاده از سنگ بر روی ماسه ها چاپ میکردم.

 

 

 

جدید ترین مهرم اسب دریایی را در کنار یک رستنی دریایی نشان میداد. برای اولین بار خاکهای رنگی را در چاپ هایم به کار گرفتم. 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مقابله با تحریف نام خلیج فارس مهر نام خلیج فارس را چاپ کردم.  مهر های استوانه از هزار سوم پیش از میلاد تا دوره هخامنشی متداول بودند. 

 

 

 

 

 

 

خیلی وقتها آهو دوست داشت با من بازی کند و کارم را متوقف میکرد. 

 

 

 

 یک روز با آهو به بالای صخره های مجاور دریا رفتیم و در آنجا  من نقش آهو را بر روی یک صخره نقش زدم.

 

 

 

 

صخره ای که در داخل دایره دیده میشود و در روزهای قبل در زیر آن نقاشی میکردم همان روز فرو ریخت. 

 

 

 

شاید اگر آن روز نقاشی میکردم همسان با گنجهای پنهانم زیر صخره ها دفن میشدم. 

 

 

بعد به کنار ساحل رفتیم. آهو دوست داشت با من بازی کند.  

 

 

 چشمهایش زیبا و یاد آور داستان مجنون در خمسه نظامی بود.

 

 

 

فاطمه و مادرش هر روز برایم غذا درست میکردند.  در تمام مدت روزهایی که هرمز بودم حس اصرار داشت که کارهای دستی خواهر فاطمه را ببینم.  آخرین روز وقتی کارهایش را دیدم غافیگیر شدم.   هنر بازیافت را به خوبی میتوان دید.

 

 

 

این نکته برایم بسیار ارزشمند بود و شگفت زده شدم که چگونه بر روی گونی های پلاستیکی چنین نقشهایی ایجاد شده اند.  

  

 

 آنها فوق العاده بودند.  نمیدانم چرا در تمام سفرهایم از این هنر غافل بودم. 

 

 

  

 

نکته جالب دیگر این بود که بدن عروسک ها از بطریهای پلاستیکی بودند. 

 

 

 

اینجا پلکان مجاور اسکله ای است که برای رفتن به جزیره هرمز از اینجا عبور میکنیم.    

 

آلودگی محیط نتیجه اش بیماری و مرگ موجودات خواهد بود و انسان یکی از این موجودات است.  در اولین جشنواره  این نوع آثار یعمی کار با زباله نیز بخشی از کارگاه ما بود.  اما این پرسش وجود دارد که چرا بچه های بندر اغلب دوست دارند با خاکهای رنگی کار کنند.

 

 

اگرچه کار قالی خاکی در جزیره هرمز خارج از اراده من انجام شد. اما بعضی ها در دو هفته گذشته بعضی ها به من تبریک گفتند و بعضی به خاطر نوع گفتگوها و حرفهایی که مطرح شد به من انتقاد کردند. چون فکر میکردند که من در آن سهم دارم.   یکی از خبرنگارها به من تلفن زده بود و  قصد داشت نظرم را بپرسد!  از آنجا در اشاعه هنر محیطی در منطقه هرمزگان سهمی داشته ام وظیفه ام است که نسبت به آن دلسوز باشم.  در دو سال گذشته هنرمندان هرمزگان فعالانه در زمینه هنر محیطی کار  کردند.  به آنها خسته نباشید میگویم.   تلاش و موفقیت در این زمینه را به هنرمندان و مسئولینی که از آنها پشتیبانی کردند تبریک میگویم.  اما در مدت زمانی که در هرمز بودم رابطه منطقی با بچه های بندر عباس نداشتم.  گویا ما با هم غریبه بودیم و کارمان غیر مرتبط.  

با اینوجود حتی به عنوان همکار نمیدانم این مسئله طبیعی بود یا غیر طبیعی که چرا موقعیت مناسبی پیش نیامد من کار آنها را از نزدیک ببینم و یا اینکه آنها بدانند که من آنجا چه میکنم و چگونه فکر میکنم.   از این بابت متاسفم.  برخلاف سفرهای قبلم، این بار تنها بودم.   حسن دریا پیما این فاصله را احساس کرده بود و با زبان یا لهجه ای نیمه فارسی و نیمه بندری  گاهی اوقات این حرفها را به کنایه به من میگفت که در اولین سفرت چهل نفر دورت بال بال میزندند. اما حالا هیچ شاگردی نداری.  حالا هرمزگان دهها  هنرمند محیطی دارد.  کارشناس دارد استاد دارد!  علی رغم این مسائل فضای موجود برایم رضایت بخش بود.  از اینکه در تنهایی کارهایم را پیش بردم.   ده سال پیش خبرنگاری به من گفته بود که این حرکت رفتن به محیط فردی باقی میماند. اما حالا در طول زندگی خودم میبینم که صدها نفر به روش خودشان با آن درگیر هستند.  از این وجه مسئله بسیار خوشحال کننده است.  استقلال آنها میتواند امتیاز باشد و لی اگر تجربه نداشته باشند همواره امکان انخراف نیز وجود دارد.  بحث رکوردشکنی در مورد قالی خاکی بحث و رویکرد انحرافی است و چندان با هنر خلاق سازگاری ندارد.  نمیدانم چرا و چگونه این بحث مطرح شد.  گفته شد که این بزرگترین قالی خاکی جهان است. من تاریخ هنر را خوب میدانم، اما هنوز کوچکترین و متوسط ترین آن را ندیدم.   اگر چند نفر دیگر بخواهند رکورد فعلی را بشکنند نتیجه اش چه خواهد شد؟  تصورش دشوار است.  البته متاسفانه در خبرها داشتیم که همزمان با دهه فجر نقاشی سه هزار متری کشیده خواهد شد! 

حسن میگفت که شما میگفتید این خاک ارزش دارد و چرا آقای خزعلی آن را میبرد. اما حالا شما و بچه هایی که به آنها یاد دادی این خاک را میبرند. مردم جزیره ، مسئولین هرمز و هنرمندان بومی از اینکه خاک را میبرید ناراضی هستند.  من از شنیدن این حساسیت خوشحال شدم.  خوشهالم که هنر محیطی این حساسیت را نسبت به طبیعت ایجاد کرده است.  اگرچه من به حسن گفتم که در دوسال گذشته  تمامی خاکهایی که در جشنواره ها و نمایشگاه ها مصرف شده به اندازه یک کامیون هم نمیشود. به هر حال فکر میکنم ما باید یاد بگیریم که از کیفیت خاک استفاده کنیم نه از کمیت آن.  به حسن گفتم که  ما باید یاد بگیریم که  با دست خاک برمیدارم.  نه با بیل و یا لودر!   حسن گفت حالا تو برگ میکنی، بچه های بندر شاخه و خزعلی از ریشه میکند!   اگر چه حسن دیپلم هم ندارد. اما علمش حضوری است. 

حسن در مدت زمانی که با هم بودیم مکررا به من انتقاد کرد که چرا هنر ما از مردم دور است. او بود که من را با آن خانواده هنرمند آشنا کرد.  با ریاست شورای شهر و مسئول فرهنگی آموزش و پرورش هرمز دیدار داشتم. قصد دارم در بهمن ماه به اتفاق همراهانم به نسل جوان جزیره آموزش دهیم که چگونه با مقداری کمی خاک متوانند کار هنری انجام دهند و قصد ما این است که هنر بازیافت که در آنجا وجود دارد را خوب بشناسیم و به خوبی در کارهایمان استفاده کنیم.