اخبار 

ِ

Barbara Stieff © by Doris Meixner, 2011 

 

باربارا استیف به عنوان یک نویسنده خودکارفرما ،  مدیر و دست اندکار آموزش فرهنک  در وین زندگی می کند. او یک نویسنده و مدیر صحنه است که سالیان زیادی در موزه کودکان زوم در وین کار می کرده است.

در سال 2007 کتاب موفقش "هندرواسر" را برای کودکان نوشت و در سال 2008 نیز کتابش به نام "بلو ریدر" توسط انتشارات پریستل ورلاگ منتشر شد.

 

نشانه گذاری بر سنگ و ماسه

یک مجسمه ساز ایرانی هنرش را به رودخانه ها، سواحل و بوستانها می آورد

رابرت سی مورگان

 

 

نوشته ها و یادداشتها

 

 

هنرمند / طبیعت گرا - احمد نادعلیان

جان کدی

 

 

نادعلیان در کتاب گفتکو در گوناگونی

کتابی از جان کی گرانده

 

 

 

یاداشتی بر کار نادعلیان در کتاب هنر فردا نوشته ادوارد لوسی اسمیت

در ایران احمد نادعلیان (متولد 1963  میلادی) در حال انجام خلق یک چیدمان عظیم در حاشیه و میان آب هی رودخانه هراز در نزدیکی کوه دماوند با عنوان هنر رودخانه میباشد.  بیشتر

 

 

نشانه گذاری بر سنگ و ماسه

یک مجسمه ساز ایرانی هنرش را به رودخانه ها، سواحل و بوستانها می آورد

رابرت سی مورگان

 

 

در روز 14 نوامبر 2002 میلادی ادوارد لوسی اسمیت در طی یک سخنرانی در موزه بریتانیای لندن کارهای نادعلیان را معرفی کرد و گفت : "کارهای نادعلیان در نوع خودش از پیشرفته ترین هستند، خصوصا" روشی که او از اینترنت استفاده میکند."

 

زير گنبد زمان:

دو مجسمه ساز ایرانی

 

... مفهوم ثبات در مجسمه تقريبا يك جنبه تا حدودی غیر آگاهانه از فرهنگ ايراني است. اين فرهنگي است كه تقریبا مفاهيم را در هنر مطابق با آنچه که آثار چه مدت تداوم خواهد داشت تعريف مي كند. اما قابل ذکر است که براي هنرمنداني چون بهروز دارش و احمد نادعليان،  مفهوم ثبات بعنوان معياري در هنر، آشكارا در حال تغيير است. آنها بیشتر معطوف به رویکردی مفهومی هستند و ،در لایه هایی، تلویحا رویکردی سیاسی دارند...  بیشتر

Sculpture Magazine (Vol. 27, No. 2) March 2008

 

 

مصاحبه احتصاصی  جان کی. گرانده نویسنده  و منقد هنری با احمد نادعلیان

نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد.  بیشتر

 

معرفی احمد نادعلیان در موزه سبز

متن از آقای سام باور

بواسطه حجاری اشکال ساده ماهی یا دیگر اشکال بر روی سنگهای کوچک، هنرمند احمد نادعلیان آرزو دارد که روح نادیده گرفته شده جویبارها و رودخانه های سرزمینش ایران و جهان را یادآور شود و اینکه نسل های آینده را با این گنجها سهیم کند. بیشتر

 

مجله یو تی ان ای ماه می و جون 2006  امریکا


احمد نادعلیان
[ایران
]
 

احمد نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد،  همانند یک ماهی مرزهای بین المللی را میشکند . ادامه


اثر جشنواره خلیج فارس احمد نادعلیان در تقویم محیطی 2009 امریکا

 

 

"هنر در رودخانه ها و یا خانه ها"

 

 

بازدید از نمایشگاه دائمی آثار احمد نادعلیان

 

 

مرگ، زندگی و عشقجزیره  هرمز

 

 

 

سفر به کره جنوبی با دوچرخه صلح

 

 

کارهای هنری در کره جنوبی

 

جاورانگی کوه و پاکی آب - سفری به چین

 

کارهای هنر در چین

 

 

نوشته ها و یادداشتها

 

 

هنرمند / طبیعت گرا - احمد نادعلیان

جان کدی

 

 

نادعلیان در کتاب گفتکو در گوناگونی

کتابی از جان کی گرانده

 

 

 

یاداشتی بر کار نادعلیان در کتاب هنر فردا نوشته ادوارد لوسی اسمیت

در ایران احمد نادعلیان (متولد 1963  میلادی) در حال انجام خلق یک چیدمان عظیم در حاشیه و میان آب هی رودخانه هراز در نزدیکی کوه دماوند با عنوان هنر رودخانه میباشد.  بیشتر

 

 

نشانه گذاری بر سنگ و ماسه

یک مجسمه ساز ایرانی هنرش را به رودخانه ها، سواحل و بوستانها می آورد

رابرت سی مورگان

 

 

در روز 14 نوامبر 2002 میلادی ادوارد لوسی اسمیت در طی یک سخنرانی در موزه بریتانیای لندن کارهای نادعلیان را معرفی کرد و گفت : "کارهای نادعلیان در نوع خودش از پیشرفته ترین هستند، خصوصا" روشی که او از اینترنت استفاده میکند."

 

زير گنبد زمان:

دو مجسمه ساز ایرانی

 

... مفهوم ثبات در مجسمه تقريبا يك جنبه تا حدودی غیر آگاهانه از فرهنگ ايراني است. اين فرهنگي است كه تقریبا مفاهيم را در هنر مطابق با آنچه که آثار چه مدت تداوم خواهد داشت تعريف مي كند. اما قابل ذکر است که براي هنرمنداني چون بهروز دارش و احمد نادعليان،  مفهوم ثبات بعنوان معياري در هنر، آشكارا در حال تغيير است. آنها بیشتر معطوف به رویکردی مفهومی هستند و ،در لایه هایی، تلویحا رویکردی سیاسی دارند...  بیشتر

Sculpture Magazine (Vol. 27, No. 2) March 2008

 

 

مصاحبه احتصاصی  جان کی. گرانده نویسنده  و منقد هنری با احمد نادعلیان

نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد.  بیشتر

 

معرفی احمد نادعلیان در موزه سبز

متن از آقای سام باور

بواسطه حجاری اشکال ساده ماهی یا دیگر اشکال بر روی سنگهای کوچک، هنرمند احمد نادعلیان آرزو دارد که روح نادیده گرفته شده جویبارها و رودخانه های سرزمینش ایران و جهان را یادآور شود و اینکه نسل های آینده را با این گنجها سهیم کند. بیشتر

 

مجله یو تی ان ای ماه می و جون 2006  امریکا


احمد نادعلیان
[ایران
]
 

احمد نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد،  همانند یک ماهی مرزهای بین المللی را میشکند . ادامه


اثر جشنواره خلیج فارس احمد نادعلیان در تقویم محیطی 2009 امریکا

 

نوشته ها و یادداشتها

 

هنرمند / طبیعت گرا - احمد نادعلیان

جان کدی

 

 

 
 

 خاک، دریا، آفتاب، و آسمان هنر در طبیعت

نوسینده باربارا استیف

ناشر :پرستیل  مونیخ. لندن . نیویورک   2011 

www.prestel.com

ISBN 978-3-7913-7048-4

 

دو اثر احمد نادعلیان در کتاب "خاک، دریا، آفتاب، و آسمان-  هنر در طبیعت"  منتشر شد.  نویسنده ی این کتاب گونه های مختلف هنر وابسته به زمین و محیط را برای خواننده های جوان معرفی کرده است.  در این کتاب آثار هنرمندان شناخته شده ای همچون  ، رابرت اسمیتسون، کریستو ، جوزف بویز، نیک سنت فاله، اگنس دنیز، اندی گلدزورثی، نایل ادو و جیم دنوان  نیز دیده می شود.

این کتاب در چاپ اول آن به زبان های آلمانی و انگلیسی به تعداد 11 هزار نسخه منتشر شده است.

در پایان کتاب روش هایی برای تجربه ی افراد جوان پیشنهاد شده است که بوسیله عناصر طبیعی نقاشی طراحی مجسمه را تجربه کنند. بوسیله راهکار های این کتاب کودکان نیز می توانند بواسطه کشف و قابلیت هنری دنیای طبیعی را کشف نمایند. 

 

 


 

زمانیکه این صفحه طراحی  شد از نویسنده کتاب کسب اجازه شد.

 خانم باربارا استیف این یادداشت را ارسال کردند.

آقای احمد نادعلیان عزیز

من خیلی راضی و مفتخرم که شما کتاب من را دوست دارید و آن را سایت خودتان معرفی می کنید.  زمانیکه من برای کتابم جستجو می کردم ، من می باید در مورد کارهای بسیاری از "هنرمندان زمینی" و "هنر در طبیعت" شناخت پیدا می کردم.  خواندن در مورد کار شما در سایت شما تاثیر عمیقی بر من داشت. احساس من از خواندن آن این بود  که شما هنر را "نمی سازید"  بلکه با هنر زنده هستید.  به نظر می رسد که دل مشغولی شما با طبیعت به همسان هنرمند ، شفا دهنده "شمن" معلم ...   ما همواره باید به یاد داشته باشیم که ما بخشی از طبیعت هستیم، ما نمی توانیم جدا باشیم.  و همه صدمه ای که ما به طبیعت وارد می کنیم نتیجه آن گریبان ما را خواهد گرفت.

زمانیکه بر روی این کتاب کار می کردم پیوند من با طبیعت مستحکم تر شد.  بواسطه مشاهده آنچه که از چشم هنرمندان دیده شده است درک عمیق تر و غنی تر پیدا نمودم.

اما آنچه که می توانم بگویم : از کاری که انجام می دهید تشکر می نمایم.

 

با احترامی محبت آمیز

باربارا استیف

 


 

 

در یکی از صفحات کتاب اثر احمد نادعلیان در کنار  آثار اندی گلدزورثی و نایل ادو معرفی شده است

 

 

باربارا استیف در باره تصویر نوشته است:

احمد نادعلیان ماهی سنگی در آب

برای هنرمند ایرانی احمد نادعلیان، ماهی نماد از نفس انسانی است. آنها تشنه ی حیاتند.  همانند یک شمن در زمان های اولیه  و یا همانند یک وائظ خوب امروزین،  نادعلیان می حواهد به مردم کمک کند. او ماهی را بر سنگ ها نقش می زند و آنها را دوباره به طبیعت باز می گرداندٍ جائیکه آنها می توانند حیاتی را تجربه و در آب شنا کنند. 

 

 

تصویر فوق از مجموعه حیات دوباره است و در سایت نادعلیان اینگونه معرفی شده است:

لذت حیاط دوباره

در دهه گذشته در طی سفرهای متعدد به گوشه و کنار جهان، همانند یک آئین، سنگهایم که دارای نقش خیالی ماهی هستند را به داخل رودخانه ها، آبراه ها ، دریاچه ها و دریا ها پرتاب کردم.  حالا بسیاری از رودخانه های جهان میزبان ماهی های من هستند. من می خواهم ماهی هایم را به بشریت ارزانی کنم.

تجربه دیدن نقش آب و سندیت بخشیدن آنها  آن به صورتی که در عکس دیده میشود مرا با دنیایی جدید آشنا ساخت.  شکلی که بواسطه برخورد سنگ با آب ایجاد می شوند فوق العاده هستند.  تندیسهایی را به چشم دیدم که با آب ساخته شده اند.

گاهی به اعماق آب میروم و ماهی هایم را جستجو مبکنم. بسیاری از ماهی هایم در اعماق آب باقی بمانند. پنهان بودن به معنی نیستی و مرگ نیست. آنها زنده هستند، زندگی راز آلودی را تجربه می نمایند و روزی رستاخیز خواهند کرد. آیا کسی مفهوم ماهی های مرا صید خواهد کرد.

من میدانم که ماهی هایم در رودخانه دهکده ام متولد شدند و حالا آنها میخواهند در اقیانوس دهکده ی جهانی شنا کنند.

من دوست دارم مثل ماهی هایم از مرزها عبور کنم. من میدانم که آنها راحت تر از انسانها زندگی میکنند. آنها از یک گوشه جهان به گوشه ی دیگری حرکت میکنند, آنها مرزها را نمی شناسند.   

بیشتر

 

 

در جائی دیگر در بخشی به نام انسان نیز اثر احمد نادعلیان در کنار آثار

نایل ادو و کارلتو برونتی معرفی شده است.

 

در اینجا نیز  باربارا استیف در باره تصویر نوشته است:

احمد نادعلیان ، گنج پنهان  

به عنوان بخشی از هنرش، احمد نادعلیان چیزهائی که را خلق کرده است را در چاله هائی در زمین، در سراسر دنیا دفن می کند.  مردمی که او را مشاهد می کنند، ممکن است به صورت پنهانی در صدد بازجستن گنج باشند و این امید را داشته باشند طلا و جواهر بدست آورند. اما در انتهای هر چاله فقط یک سنگ ساده با نقشی که بر آن حک شده وجود دارد. این سنگ ها گنج هستند، اگر چه مردم اغلب  پی نخواهند برد کنده نگاری ها بر سنگ  افکار هنرمند و آرزوی خوب برای کل زمین را به نمایش می گذارند.

 

تصویر استفاده شده در صفحه از مجموعه گنجهای پنهان است و در سایت نادعلیان اینگونه معرفی شده است:

 

گنجهاي پنهان:  نمايشگاهی براي هزاره هاي بعدي

براي نادعليان زمين و موزه همسان هستند.  نادعلیان بسیاری از حجاری هایش را در گوشه وکنار جهان دفن کرده است.  این حجاری ها اغلب نقش حیوانات, ماهی , نقش دست و پای انسان را نشان میدهند.   او از  بسیاری از هنرمندان و یا افرادی که او در گوشه و کنار جهان ملاقات کرده خواسته است که حجاریهای کوچکش را به کشورشان ببرند و در طبیعت دفن کنند.  و این  نقشهای راز آمیز را به زمین میسپارد و آرزو دارد که این آثار روزی دوباره متولد شوند تولد دوباره این آثار آغاز زندگی جدید خواهد بود.  بیشتر

 


نسخه آلمانی کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 


سابقه نشر آثار نادعلیان در مجموعه های بین المللی

بسیاری از منقدین و محقیقین هنر معاصر جهان  آثار  نادعلیان را مورد توجه قرار داده اند و  کارهای این هنرمند ایرانی در بسياري از مجموعه ها و كتب بين المللي به چاپ رسده اند.   علاوه براين بارها مطبوعات داخل ايران و ساير كشورهاي جهان فعاليتهي نادعليان را گزارش كرده اند. 

در سال 2002   در  کتاب هنر فردا (Art Tomorrow) نادعلیان را در کنار اندی گلدسورثی و کریس بوث یکی از سه هنرمند برجسته بین المللی هنر محیطی معرفی کرده است.

در سال  2003   رابرت سی مورگان از نادعلیان دعوت کرد که در نمایشگاه اوپن در لیدو ایتالیا شرکت کند و آثارش در کتاب اوپن منشر شد.  پیش بینی شده بود که در مدت زمان نمایشگاه نادعلیان صخزه های جزیره لیدو را حجاری کند. رابرت مورگان که مسئول انتخاب این نمایشگاه  بود زمانیکه نادعلیان در جزیره لیدو ایتالیا حجاری میکرد شاهد خلق آثارش بود و در روز افتتاحیه نمایشگاه اوپن ضمن نمايش اسلايد و معرفي آثار نادعليان گفت: "كارهاي نادعليان توازني و رابطه اي بين کهن ترين اسطوره هاي جهاني و جديدترين رسانه ها و فن آوريها را نشان ميدهند"   در سال  2006  رابرت سی مورگان طی نامه الکترونیکی به نادعلیان نوشت:  "من بسیار تحت تاثیر مفهوم آثار شما قرار گرفتم. نشانه هایی که در صبحگاه بر صخرهای ساحل دریا حجاری میشوند و در طول روز پنهان میشوند.  آثار شما فرا میخوانند پرسشهای بسیاری در باره زمان، تاریخ، زبان، معنا و مجسمه سازی"  "من احترام بسیاری برای آنچه که شما انجام میدهید قائل هستم و همانطور که پیش از این در سال 2003 در ارتباط با کار شما متذکز شدم، فکر کار کردن با نشانه های بدوی یا نشانه های ریشه ای آئینی که متضمن معانی جهانی  هستند در این صحنه مخدوش کنونی بسیار مهم است، و وجه حیاتی هنر امروز است."

در زمستان  2005   آثارش در موزه سبز امریکا معرفی شد و آقای سام باور در سایت موزه شبز نوشت: "بواسطه حجاری اشکال ساده ماهی یا دیگر اشکال بر روی سنگهای کوچک، هنرمند احمد نادعلیان آرزو دارد که روح نادیده گرفته شده جویبارها و رودخانه های سرزمینش ایران و جهان را یادآور شود و اینکه نسل های آینده را با این گنجها سهیم کند."  در دهه گذشته این هنرمند به شهرها و نقاط دور افتاده همه قاره ها این جهان (به استثنای قطب) سفر کرده و با کمک کودکان و مردم بومی این مناطق گنجهای بیشماری را خلق کند. این گنجها یا به رودخانه ها پرتاب شده اند و یا اینکه در زمین دفن شده اند. هنرمندان کمی تا کنون توانسته اند تا این اندازه پیامشان را توسعه دهند ... هنرمندی که دارای سرزمینی غنی در تاریخ و در حال حاضر دچار بحران است، منظر آینده کره ما را بیشتر تیره و تار میبیند. او میگوید: گرمای جهانی، آلودگی، جنگها و بحرانها در سراسر جهان ممکن است که زندگی اغلب موجودات زنده از جمله انسان را به پایان برساند. هنر برای احمد نادعلیان یک برکت یا دعای خیر است و پیوندی با زمان و مکان است و تنها هشدار  او این است که در حال حاضر و یا در آینده انسان ممکن است هماهنگی کمتری با گذشته و با زمین و با آسمان داشته باشد.    بیشتر

در بهار 2006 میلادی مجله یو تی ان ای امریکا نادعلیان را به هنرمند محیطی سال انتخاب کرد. در این نشریه نوشته شده است: احمد نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد،  همانند یک ماهی مرزهای بین المللی را میشکند . نادعلیان که خانه اش در منطقه کوهستانی دماوند ایران است سفرهای متعددی داشته است و پیامهای گرافیکیش را  به صورت حجاری بر روی سنگ در همه قاره ها به جزء قطب جنوب رها ساخته است. ادامه

در سال 2006  جان کی. گرانده نویسنده  و منقد هنری که اغلب در زمینه هنر زمین و محیطی مطلب مینویسد با احمد نادعلیان مصاحبه احتصاصی داشت و  با مقدمه ای در فصلنامه اسپس به چاپ رسانید. 

در تابستان 2006 میلادی جان کی. گرانده  نویسنده  و منقد هنری شاخص هنر محیطی و مجسمه سازی که در کانادا زندگی میکند با نادعلیان مصاحبه احتصاصی  انجام داد و آن را در نشریه اسپس به چاپ رسانید.  در مقدمه مصاحبه نوشت: "نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد."  بیشتر

این مصاحبه و مقدمه با با الحاقات و تصاویر جدیدی در سال 2007  در کتاب "گفتکو در گوناگونی" چاپ شد.

 "جان کی. گرانده"  در مقدمه ای این کتاب مینویسد:   آب یک عنصر حیاطی است که به مجسمه های او معنی میبخشد و بسیاری از نمادهای او که بکار میگیرد و نقش میزند از اسطوره های باستانی و آئین های تمدن های پیش از اسلام برگرفته شده اند.  علاوه بر این دیگر نمادهایش مبین زبانی معاصرند که برخاسته از فن آوری های جدید هستند. هنر نادعلیان بوسیله رسانه های متنوعی همچون حجاری بر روی صخره ها چیدمان های هنر محیطی، هنر اجراهای آئینی، نقاشی های تعینی که یادآور طراحی های باستانی هستند، هنر چیدمان ویدئوئی، هنر شبکه و کارهای تعاملی که نیازمند مشارکت مخاطب هستند بیان میشوند...  برای نادعلیان زمین و موزه همسان هستند. هنر نادعلیان متوجه بحران بنیادی در جهان معاصر هستند. چنانچه در آینده مخاطبی وجود داشته باشد کارهایش داستان زندگی و انسانیت را بازگو خواهد کرد.   جان کی گرانده

در سال 2008 رابرت سی مورگان نادعلیان را در مجله مجسمه نیویورک معرفی کرد.  یاداشت او با تصاویر جدیدی در نشریه منظر معماری واشینگتن تجدید چاپ شد.  این منقد آمریکایی در ارتباط با نادعلیان نوشته است:

كار احمد نادعليان معرف آميزه اي از هنر غارهاي ديرينه سنگي و ايران باستان است. او مستقيما بر روي زمين و بيشتر بر شن و سنگ هاي سواحل يا بركه هاي كم عمق رودخانه ها، آبگيرها و جويبارها، كار مي كند... اين مجموعه بيانگر يک تمثيل زمان است که مي توانست قرنها پيش انجام شده باشد، اما در حقيقت در دوره پسا مدرن حجاري شده است...  ايو كلاين احساس مي كرد كه هنر جائي ميان دنياي باستان و آينده است. بيان مشابهي را مي توان در مورد نادعليان بكار برد با لحاظ اين نکته که، شکلهاي وي به سان تصاوير  فرهنگ پيشا زباني هستند و در واقع، نشانه هاي حقيقي هستند که چيزي در باره زمانه حاضر ما را دوباره بازگو مي کنند. عنوان يكي از كارهاي او «رودخانه هنوز ماهي دارد»، اشاره به اين حقيقت است که آلودگي و تغييرات آب و هوائي، رودخانه هاي جهان  را به گونه اي تغيير مي دهند که  تهديدي براي تمامي گونه هاي موجود زنده در زمين بشمار ميرود.

مي توان عنوان كرد كه كارگاه حقيقي نادعليان تمامي رودخانه هاي جهان هستند. او به طور خستگي ناپذيري از يك مكان به جايگاه ديگري سفر مي كند و اثرات انساني را بر صخره هاي بستر رودخانه ها، اقيانوس ها و بركه ها، حجاري مي كند... کار نادعليان، حداقل در تركيب واژگان غربي به نوعي تركيبي از  هنر خاک و فرآيند است.  با اين وجود، او همچنين بواسطه ارجاء ما به حوزه اي که زبان نوشتاري تنها بصورت نشانه هاي تصويري وجود داشت، در بستر پست مدرنيسم قرار ميگيرد... بیشتر

ابیگل داوون منقد و  هنرمند و زیست محیطی در ارتباط با کار نادعلیان میگوید" من معتقدم هر کس که چین آثار  و محیط امید بخش آن را تجربه کرده ممکن است که باور داشت باشد که آنها را حل هایی هستند برای همه بیماریهای محیطی و کشمکش هایی که در این دنیا با آن مواجه هستیم . "  

باربارا راکس احمد نادعلیان را شفاعت کننده ی زمین میداند و مینویسد:  یک  چیز خیلی شگفت آور در مورد کار احمد نادعلیان رسالتش برای به هم گره زدن گذشته و آینده دنیای طبیعی است که در حال جدا شدن از هم هستند. این نیت به واسطه تعهدی که به زمین دارد، تحقق یافته است.  او با اشکال و مواد نمادین و باستانی کار میکند. به واسطه ی مهارت استادانه ای که در کار با طبیعت دارد، به فضاهای بکر و دست نخورده ای که در آنها کار میکند، همچنین به افرادی که در چیدمانهایش و اجراهایش به وی یاری میرسانند، زندگی و موجودیت تازه ای میبخشد.

هرمان پیگان در ارتباط با آثار نادعلیان مینویسد:  چگونگی آثار نادعلیان بر اساس ادراکش از نماد گرایی در هنر قرار گرفته – سنت بنیادی ممتد در طول تاریخ – و درک خاصش از نماد گرائی به وضوح تاثیر فرهنگ کشورش را نشان میدهد. مطمئنا همه ی نمادهایی که او مورداستفاده قرار میدهد فهم آنها(حتی) برای مردم آمریکائی – غربی – ساده است، برای اینکه مذاهب اسلام مسیحی و یهودی در این مورد بسیار به هم نزدیکند... من مایلم بگویم که هنر کار انجام شده بوسیله ی نادعلیان بر سنتی هنری بنیاد نهاده شده و نحو ای که او این آثار را در منظره واقعی و یا دنیای مجازی اینترنت قرار میدهد.چیزی است که این هنر را بسیار پر ثمر و مفید میکند.و آن شگفتی بزرگی است که من در طول ساحل نزدیک خانه ام راه میروم و روی صخره ها ، ماهی ها را مشاهده میکنم. قبل از اینکه من چیزی در مورد آثار هنری ایشان بدانم. من با این ماهی های کوچک ، ذوق زده میشوم . صخره ها، دریا ، آسمان ، باد و نور به خودی خود شگفت اور هستند و ماهی های کوچک در این زیبائی طبیعت در حال شنا کردن هستند.

سوزان لوموتو در ارتباط با آثار نادعلیان نوشته است: با احترام عمیق برای محیط، هنرمند ایرانی احمد نادعلیان، هزاران سنگ را با تصاویر ماهی ها، خرچنگ ها، چهره ها، دست ها و پاها را کنده نگاری کرده و سپس در  گوشه و کنار جهان یا زمین دفن کرده و یا به داخل آب پرتاب کرده است. هزاران سنگ، کوچک و بزرگ.

مارتین بویر در ارتباط با کار نادعلیان نوشته است: یکی از مشخصات کار نادعلیان این است هنگامیکه به طبیعت میرود چیزی یا اثری که قبلا انجام شده بود، با خود نمیبرد. من تصور میکنم حتی با طرحی آماده (از پیش فکر شده) به طبیعت نمیرود. او فکرش را، در مسیر رودخان میپرورانید و توسعه میدهید...   به عنوان یک هنرمند شما به خوبی به مردم دهکده یا افرادیکه اینجا را ملاقات میکنند این فرصت را میدهید که چشمهایشان را باز کنند ، ذهنشان باز شود و در نتیجه آنها میتوانند این محدوده را به طریقی دیگر یا نوعی گسترده تر مشاهده کنند...  من تصور میکنم که این یکی از مهمترین موضوعاتی است که ما باید در مورد آن فکر کنیم، شاید امروز نه ولی فردا یا بعد ازمدتی. ما آگاهیم از طریقی (شیوه ای) که اقتصاد به طبیعت نگاه میکند. اقتصاد نظر دارد به صرف کردن همه ی  ارزش ها و در برابر بدست آوردن پول.

ما میدانیم چطور به آن (طبیعت) آسیب برسانیم ولی از جهت دیگر هنرمندی که به طبیعت و محیط طبیعت می رود برای تخریب کردن و آسیب رساندن به آن و صرف تمامی ارزش های موجود در آن نمی باشد بلکه به طریقی متضاد سعی در نشان دادن ارزش آن و علاوه بر این  و کمک کردن به حفظ آن برای نسل آینده دارد. به این ترتیب کار شما و آثارتان را در راستای هنر و هدفتان یافتم.

هنرمند آلمانی زیبیل کالف در ارتباط با آثار نادعلیان میگوید:  هنگامیکه برای نخستین بار با هنر دکتر نادعلیان مواجه شدم، فورا به آن علاقه پیدا کردم و این احساس هرگز مرا ترک نخواهد کرد. من دوستدار جنبه ی شاعرانه ی تبدیل واقعیت روزمره به دنیای بسیار شخصی هنرمندانه ی پر از رویای وی میباشم.  هر اثر هنری وی مانند یک شعر، یک آواز یا رویایی به حقیقت پیوسته میباشد. من علاقمند آثار هنری بداهه سازی شده وی که جنبه ی مفهومی دارند و به صورت ناخودآگاه شکل میگیرند و خود او که در حال تحقق بخشیدن به آنها در سر تا سر این کرده ی خاکی است،میباشم. هر جائی که او هست، میتوانید (آثاری از کاوش ها و بینش های درونی اش را بیابید که به آنها زندگی می بخشد تا پایان زمان. (آنها را جاودانه میکند) من علاقمند فلسفه ی محیطی ایشان هستم که خواهان این است که شما به به عنوان مخاطب طبیعت، زندگی انسان و زندگی هر روزه را ورای یک لحظه ببینید و تجربه کنید... هنر زمینی وی صورت خارجی (تجسم) فلسفه ی محیطی اش است که زیبایی و در حال، آسیب پذیری طبیعت را نمایش میدهد و احترام قافل شدن به آن را می آموزد و میکوشد که جاودان کند تبار همه ی فلسفه هایی را که سعی دارند به انسانها بگویند که با محیط و طبیعت اطرافشان با عشق و علاقه و توجه به آن رفتار کنند نه با رفتاری مخرب و ویرانگر. به صرف اینکه فقط بخواهند آن را برای منافع خود مورد استثمار و بهره برداری قرار دهند.  به جامعترین مفهوم، دکتر نادعلیان هنرمندی چند رسانه ای است، او همه ی مواد، فنون و رسانه هایی را که برای این رویکرد وی بی نهایت موثر هستند، مورد استفاده قرار میدهد. آثار ایشان میتوانند با سمفونی هایی که هزاره کهن و جدید را می ستایند، مقایسه شوند. آثاری که همه ی عناصر را برای آفرینش یک زیبائی مشترک و ضیافتی برا ی دیدگان و حواس دیگر ، می آمیزد.  او انسانی بسیار رئوف و در عین حال به شدت سیاسی میباشد. ولی به شیوه ای معقول بیانات سیاسی را به صورت مفهومی به کار میبرد. مرکز هنری پردیس ایشان حیرت انگیزترین محل است، چون هنرمندان بین المللی (با ملیت های مختلف) گرد هم می آیند و روی پروژه های شخصی شان کار میکنند، محلی است برای درک فرهنگهای مختلف در بالاترین سطح. همچنین جشنواره های بین المللی که وی بنیاد نهاده همه و همه به خاطر این کره خاکی است که سازنده ی هنر است نه جنگ.

 

در سال 2009 اثر جشنواره خلیج فارس احمد نادعلیان در تقویم محیطی 2009 امریکا که ویژه هنر معاصر در دنیای طبیعی منتشر شد.

ماهی های رویائی

هنرمند ایرانی احمد نادعلیان به واسطه ی تصاویر حکاکی شده ماهی و موجودات دیگر بر روی سنگهای رودخانه های سراسر جهان شناخته شده آنها را به عنوان هدایایی به آبها یا اینکه توسط ساکنین محلی کشف شوند به جا میگذارد. چاپهای روی شن وی از یک فن چاپ باستانی در ایران که استوانه های سنگی حکاکی شده را برای خلق طرحها و نقوش پی در پی و تکراری مورد استفاده قرار میدهد الهام گرفته شده اند. نادعلیان میگوید: به عنوان بخشی از جشنواره هنر محیطی خلیج فارس من مهر استوانه ای بزرگی ساختم و توسط آن تصاویر ماهی را در طول ساحل چاپ کردم . سپس این مهر استوانه ای در ساحل باقی میماند تا توسط آب اقیانوس (دریا) از آنجا برده شود یا به ماهیگیری ناشناس اهدا میشود که ممکن است آن را کشف کند. خیلی زود بعد از آن متوجه میشوم که این هدیه پذیرفته شده است.

بر طبق یک سنت در شمال ایران تصاویر ماهی و مار میتوانند نشانه ای از گنج و حاصلخیزی باشند. به واسطه ی حک کردن تصاویر آنها روی مهرهای استوانه ای و صخره های رودخانه نادعلیان در طلب التیام (شفا) روح رودخانه ها و سواحل فراموش شده است. من همواره علاقمند به ایجاد (ساختن) پل بوده ام. پلهائی بین نمادهای باستانی و رسانه های نو (جدید) بین هنر عامه و هنر عقلانی. کار نادعلیان تنها یک اجرا نیست که شکلی از پرستش و نیایش است. " هنر نعمتی را به ما عرضه میدارد و در پی ایجاد هماهنگی با گذشته زمین و بهشت است."

در سال 2009 همچنین  دپارتمان فلسفه دانشگاه پروگیا در ایتالیا در مجلد کوزموپلیس ریویو ضمن معرفی نادعلیان با وی گفتگو داشت.   در این یاداشت آمده است ، احمد نادعلیان به عنوان یکی از هنرمندان محیطی پیشرو در سطح بین المللی شناخته شده است.   بیشتر

در سال 2010 شاعر آمریکائی جان کدی در ارتباط با احمد نادعلیان نوشت:   هنرمند ایرانی‌ احمد نادعلیان یک پیام آور جهانی‌ "مادر زمین"  است. سال های زیادی کنده نگاری های ماهی‌ و الهه هایش را در کشورهای مختلفی همچون  فرانسه، آلمان ،ایتالیا ،ایالات متحده، قزاقستان، ازبکستان، روسیه و سرزمین اجدادیش،  ایران اجرا کرده است.

نادعلیان عمیقا با  آب، رود خانه و جریان جزر و مد پیوند دارد و بواسطه آنها آئین های تولد دوباره را به نمایش می گذارد.  رود خانه های محل زندگی‌ دوران کودکی او  تخریب شده است.   همانند نوعی التیام و شفا بخشیدن این ویرانگی، هنرمند موجودات آبی را بر روی صخره های داخل رود خانه ها و حاشیه آن  حجاری می کند. بیشتر