www.nadalian.com 

   English

موزه دکتر نادعلیان  پردیس پلور  هنر پردیس قشم   مرکز پردیس در تهران     نگارخانه لافت

نگارخانه مجازی

مصاحبه ها

انسان

کتابها

گنجهاي پنهان

حجاري ها

نیستی

ماهی ها

الهه ها

مهر ها

ماهی های رها

سفرها

 آثار احمد نادعليان

 

تماس با ما

هنر بازیافت

جزیره هرمز

یاداشتها

چیدمان ها

هنر دوچرخه

کارهای مشترک

جشنواره ها

کار با کودکان

کارهای بیشتر

پردیس:  مركز و هنرمند سرای بین المللی هنر محیطی

 

موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز

 

دفتر مرکزی و نگارخانه هنر پردیس در شهز قشم - جزیره قشم

 

 

پارچه نقاشی: نقاشی های چهل تکه ای
کارهای مشترک با زنان قشم

 

زندگی در جزیره هرمز

 

دیدنی های جزیره قشم
معماری، طبیعت، محیط زندگی و آثار من
احمد نادعلیان

 

مرکز پردیس در هرمز

 

لذت حیاتی دوباره

 

ماسه چاپ ها

 

 

الهه ها

 

 

ماهی ها

 

مرگ الهه ها

 

 

 

بهشت آلوده:  بیست و هشتمین جشنواره هنرهای محیطی-  روستای پلور 

 

 

چند هزار سال تداوم:  پیکره های گلی نقاشی شده

 

 

روز شمار سفر در آفریقای جنوبی

 

 

نشانه گذاری بر سنگ و ماسه

یک مجسمه ساز ایرانی هنرش را به رودخانه ها، سواحل و بوستانها می آورد

رابرت سی مورگان

 

نادعلیان در کتاب گفتکو در گوناگونی

کتابی از جان کی گرانده

 

یاداشتی بر کار نادعلیان در کتاب هنر فردا نوشته ادوارد لوسی اسمیت

در ایران احمد نادعلیان (متولد 1963  میلادی) در حال انجام خلق یک چیدمان عظیم در حاشیه و میان آب هی رودخانه هراز در نزدیکی کوه دماوند با عنوان هنر رودخانه میباشد.  بیشتر

 

در روز 14 نوامبر 2002 میلادی ادوارد لوسی اسمیت در طی یک سخنرانی در موزه بریتانیای لندن کارهای نادعلیان را معرفی کرد و گفت : "کارهای نادعلیان در نوع خودش از پیشرفته ترین هستند، خصوصا" روشی که او از اینترنت استفاده میکند."

 

 

 

خاک، دریا، آفتاب، و آسمان هنر در طبیعت

نوسینده باربارا استیف

ناشر :پرستیل  مونیخ. لندن . نیویورک   2011 

 

 

زير گنبد زمان:

دو مجسمه ساز ایرانی

 

... مفهوم ثبات در مجسمه تقريبا يك جنبه تا حدودی غیر آگاهانه از فرهنگ ايراني است. اين فرهنگي است كه تقریبا مفاهيم را در هنر مطابق با آنچه که آثار چه مدت تداوم خواهد داشت تعريف مي كند. اما قابل ذکر است که براي هنرمنداني چون بهروز دارش و احمد نادعليان،  مفهوم ثبات بعنوان معياري در هنر، آشكارا در حال تغيير است. آنها بیشتر معطوف به رویکردی مفهومی هستند و ،در لایه هایی، تلویحا رویکردی سیاسی دارند...  بیشتر

Sculpture Magazine (Vol. 27, No. 2) March 2008

 

 

کارهای نادعلیان در چین

 

 

كارهاي نادعليان در ايتاليا

 


کارهای نارعلیان در امریکا

 

کارهای نادعلیان در تاجیکستان

 

کارهای نادعلیان در ایران

 



 

سفر به فرانسه :  نمايشگاه و كارهاي نادعليان در سواحل راماتوئل در خليج سنت تروپه فرانسه

 

ماهيهاي تشنه :   حجاري و نمايشگاه نادعليان در جزيره مايوركاي اسپانيا

 

مهرهای استوانه ای

 

مصاحبه احتصاصی  جان کی. گرانده نویسنده  و منقد هنری با احمد نادعلیان

نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد.  بیشتر

 

 

معرفی احمد نادعلیان در موزه سبز

متن از آقای سام باور

بواسطه حجاری اشکال ساده ماهی یا دیگر اشکال بر روی سنگهای کوچک، هنرمند احمد نادعلیان آرزو دارد که روح نادیده گرفته شده جویبارها و رودخانه های سرزمینش ایران و جهان را یادآور شود و اینکه نسل های آینده را با این گنجها سهیم کند. بیشتر

 

مجله یو تی ان ای ماه می و جون 2006  امریکا


احمد نادعلیان
[ایران
]
 

احمد نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد،  همانند یک ماهی مرزهای بین المللی را میشکند . ادامه

 

گنجهاي پنهان: يك نمايشگاه هنري براي هزاره هاي بعدي

 

ماهی های رها

 

براي استاد نادعليان


پنج شنبه ، بيست و دوم نيلي هشتاد و پنج

ماهي هاي کوچک سنگي ،
بر دستان ِ پروردگارشان ،
                                          
بوسه مي زنند
ز ضرب ِ سر انگشتاني سبز ،
خون ِ سرخ ،
                                                
در رگ هايشان جاري مي شود
در ذهن هايشان ،
سرخ و سبز ، در هم مي آميزد
و به عمق ِ گواراي آب فرو مي روند
تا به دور از خون ِ سربي شهر ،
دگرباره ، پيوندي دهند ،
مرگ را ، با زندگي ...

و آنگاه ،
خاک ،
معناي بودن را مي فهمد
...
 

فرنوش شمسیان


 

کار مشترک با کودکان

 

 

نوشته ها  

 

مصاحبه ها با نادعلیان

 

 

 

 


 

You see the Old Web Site Of Ahmad Nadalian For New Web site

شما در حال دیدن سایت قدیمی احمد نادعلیان هستید

Click The Followings Adresses

www.RiverArt.net

and

https://www.nadalian.com
 

 

برای دیدن سایت های جدید لینک های زیر را کلیک کنید


Click here to see English Version of old web site  


 

ماهیان در قعر دریای  جلال    بحرشان آموخته سحر جلال

ماهیان را  بحر  نگذارد برون   خاکیان را  بحر  نگذارد  درون

 

 

 

این تارنما بخشی از فعالیتهای هنر محیطی احمد نادعلیان را نشان میدهد.  نادعلیان يكي از چهره هاي شناخته شده هنر محیطی در عرصه بين المللي است.  در حال حاضر اغلب در طبیعت زندگی میکند،  به گوشه و کنار جهان سفر میکند و در یک عرصه بین المللی هنر محیطی اجرا میکند.  غلب كارهاي  احمد نادعليان به صورت محیطی و در طبیعت کشورهای مختلف جهان اجرا شده اند .    او آثار بسیاری را  به صورت حجاری بر روی سنگها و صخره هاي كنار  و داخل رودخانه ها و سواحل دریا ها اجرا کرده و در موقعیت طبیعیشان رها كرده است.   او همچنين مفاهيمي را به صورت چيدمان سنگها، چيدمان ويدئويي و اجرا  ارائه داده است. كارهاي او ملهم از اساطير باستان، نشانه هاي صور فلكي و مضامین عرفاني هستند كه با تفسير و شيوه جديدي ارائه شده اند.

آثار او در بیش از 70 کشور دنیا پراکنده هستند.. وی در غرب تا غربی ترین نقطه امریکا در شرق تا جزایر جنوبی ژاپن و  در شمال تا جزایر شمالی فنلاند در قطب و در غرب تا غربی ترین نقطه امریکا پراکنده هستند. 

کارهای محیطی نادعلیان در طبيعت کشورهای فرانسه، امریکا، ژاپن، ايتاليا، آلمان، اسپانيا، کره جنوبی،  انگلستان، اسکاتلند، هلند، چین، سوئد، فنلاند، دانمارک، روسیه،  بنگلادش،  ترکیه ، ازبکستان، تاجیکستان، لبنان، امارات متحده عربی، کویت، قطر، سوریه، آذربایجان، صربستان، آفریقای جنوبی، مجارستان،  اسلواکی، اطریش ، قبرس، گرجستان، ترکیه، مالزی، تانزانیا، جمهوری زنگبار،  کنیا، هند، برزیل،  آرژانتین،  پاراگوئه، اکوادر، ارمنستان، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، جمهوری چک، تایلند، پرتقال، مراکش، تونس ...  و كشورش ايران وجود دارند.

***

علاوه بر این حجاریها نادعلیان ضمن سفر به کشورهای بسیاری حجاریهای کوچکش را  تحت عنوان گنجهای پنهان در طبیعت دفن کرده است و یا اینکه دوستانش حامل این حجاریها بوده اند و آنها را در گوشه و کنار زمین به خاک سپرده اند.  این کشورها شامل ،  شیلی، چاد، بورکینا فاسو، مصر،  استرالیا، ایرلند، یونان ... هستند.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

احمد نادعلیان با ماهی زیر آب دریای مدیترانه

 

 

 

در صورتی که برای تحقیق و یا نمایش تصاویر به تصاویر بزرگتری نیاز دارید منتخبی از آثار برای نمایش در نشانی زیر موجود هستند.

عکسهای بزرگ

http://www.riverart.net/nadalian/aksha

 

 

بسیاری از منقدین و محقیقین هنر معاصر جهان  آثار  نادعلیان را مورد توجه قرار داده اند و  کارهای این هنرمند ایرانی در بسياري از مجموعه ها و كتب بين المللي به چاپ رسده اند.   علاوه براين بارها مطبوعات داخل ايران و ساير كشورهاي جهان فعاليتهي نادعليان را گزارش كرده اند. 

در روز 14 نوامبر 2002 میلادی ادوارد لوسی اسمیت در طی یک سخنرانی در موزه بریتانیای لندن کارهای نادعلیان را معرفی کرد و گفت : "کارهای نادعلیان در نوع خودش از پیشرفته ترین هستند، خصوصا" روشی که او از اینترنت استفاده میکند."  ادوارد لوسي اسميت در سال 2002   در  کتاب هنر فردا (Art Tomorrow) نادعلیان را در کنار اندی گلدسورثی و کریس بوث یکی از سه هنرمند برجسته بین المللی هنر محیطی معرفی کرده است.

در سال 2003 میلادی او یکی از هنرمندانی بود که  برای معرفی هنر معاصر ایران به دوسالانه ونیز  اعزام شد و هنر محیطی رودخانه را ارائه داد. 

در سال  2003   رابرت سی مورگان از نادعلیان دعوت کرد که در نمایشگاه اوپن در لیدو ایتالیا شرکت کند و آثارش در کتاب اوپن منشر شد.  پیش بینی شده بود که در مدت زمان نمایشگاه نادعلیان صخزه های جزیره لیدو را حجاری کند. رابرت مورگان که مسئول انتخاب این نمایشگاه  بود زمانیکه نادعلیان در جزیره لیدو ایتالیا حجاری میکرد شاهد خلق آثارش بود و در روز افتتاحیه نمایشگاه اوپن ضمن نمايش اسلايد و معرفي آثار نادعليان گفت: "كارهاي نادعليان توازني و رابطه اي بين کهن ترين اسطوره هاي جهاني و جديدترين رسانه ها و فن آوريها را نشان ميدهند"   در سال  2006  رابرت سی مورگان طی نامه الکترونیکی به نادعلیان نوشت:  "من بسیار تحت تاثیر مفهوم آثار شما قرار گرفتم. نشانه هایی که در صبحگاه بر صخرهای ساحل دریا حجاری میشوند و در طول روز پنهان میشوند.  آثار شما فرا میخوانند پرسشهای بسیاری در باره زمان، تاریخ، زبان، معنا و مجسمه سازی"  "من احترام بسیاری برای آنچه که شما انجام میدهید قائل هستم و همانطور که پیش از این در سال 2003 در ارتباط با کار شما متذکز شدم، فکر کار کردن با نشانه های بدوی یا نشانه های ریشه ای آئینی که متضمن معانی جهانی  هستند در این صحنه مخدوش کنونی بسیار مهم است، و وجه حیاتی هنر امروز است."

نادعلیان از پيشگامان هنر شبكه و اينترنتي است. در سال 2002 ميلادي از جمله هنرمندانی بود که نشان نت آرت از طرف بخش فرهنگی کمیته اروپایی به او تعلق گرفت و در حال حاضر هزاران بيننده در روز سايتهاي او  را ميبينند. 

در سال 2003  همچنین  او یکی از هنرمندانی بود که اثرش برای نمایشگاه آب راه های مقدس انتخاب شد.  او همچنین تنها هنرمند ایرانی بود که برای یادواره بشریت انتخاب شد و از او تقدیر شد.

در سال 2004 پیرو دعوت مرکز پورتا به اسپانیا رفت .  صخره هار جزیرا مایورکا را حجاری کرد و در گالری پورتا نمایشگاه داشت.  در روز افتتاح نمایشگاهش در موزه کن مارکز اسپانیا در مایورکا تلوزیون ملی اسپانیا اجرای اثرش را گزارش کرد و با او مصاحبه داشت.  نادعلیان در مدت اقامتش در اسپانیا برای سپاس از زحمات مردم اسپانیا در کمک رسانی زلزله بم چیدمان او در جزیره مایورکا با حضور نماینده رسمی یونسکو به مردم اسپانیا تقدیم شد.  ايوا  مدير مركز و گالري پورتال مايوركا که میزبان نادعلیان بود كارهاي نادعليان را داراي اينگونه توصيف ميكند: تكريم و احترام محيط طبيعي، تاثيرپذيري از هنر باستاني و عاميانه و استفاده از آنان براي ايجاد هنر معاصر ،  توجه به آسيب پذيري انسان در بلاهاي طبيهي و انساني و استفاده از فن آوريهاي جديد و آزادي بيانعلاوه بر اين او ميگويد دغدغه بنيادي اين هنرمند  ايجاد هماهنگي بين انسان، طبيعت و جهاني است كه ما را احاطه كرده است.

در  سال 2004 پیرو دعوت هتل هنرمندان به جنوب فرانسه رفت و ضمن حجاری سواحل  سنت تروپه در جنوب فرانسه صخره پری ها را حجاری کرد و مدال ویژه راماتوئل را از آن خود ساخت.  

در سال 2005 در حالیکه در فرانسه مشغول اجرای مجموعه گنجهای پنهان بود ، تلوزیون فرانسه با او مصاحبه کرد و فرایند کارش را ثبت کرد. 

در سال 2005 میلادی پیرو دعوت آکادمی هنر ازبکستان به آسیای میانه سفر کرد در دوسالانه تاشکند شرکت کرد و جایزه بزرگ دوسالنه بین المللی تاشکند را  از آن خود کرد.

در زمستان  2005   آثارش در موزه سبز امریکا معرفی شد و آقای سام باور در سایت موزه شبز نوشت: "بواسطه حجاری اشکال ساده ماهی یا دیگر اشکال بر روی سنگهای کوچک، هنرمند احمد نادعلیان آرزو دارد که روح نادیده گرفته شده جویبارها و رودخانه های سرزمینش ایران و جهان را یادآور شود و اینکه نسل های آینده را با این گنجها سهیم کند."  در دهه گذشته این هنرمند به شهرها و نقاط دور افتاده همه قاره ها این جهان (به استثنای قطب) سفر کرده و با کمک کودکان و مردم بومی این مناطق گنجهای بیشماری را خلق کند. این گنجها یا به رودخانه ها پرتاب شده اند و یا اینکه در زمین دفن شده اند. هنرمندان کمی تا کنون توانسته اند تا این اندازه پیامشان را توسعه دهند ... هنرمندی که دارای سرزمینی غنی در تاریخ و در حال حاضر دچار بحران است، منظر آینده کره ما را بیشتر تیره و تار میبیند. او میگوید: گرمای جهانی، آلودگی، جنگها و بحرانها در سراسر جهان ممکن است که زندگی اغلب موجودات زنده از جمله انسان را به پایان برساند. هنر برای احمد نادعلیان یک برکت یا دعای خیر است و پیوندی با زمان و مکان است و تنها هشدار  او این است که در حال حاضر و یا در آینده انسان ممکن است هماهنگی کمتری با گذشته و با زمین و با آسمان داشته باشد.    بیشتر

در بهار 2006 میلادی مجله یو تی ان ای امریکا نادعلیان را به هنرمند محیطی سال انتخاب کرد. در این نشریه نوشته شده است: احمد نادعلیان انسانی که به سنگها و آب عشق میورزد،  همانند یک ماهی مرزهای بین المللی را میشکند . نادعلیان که خانه اش در منطقه کوهستانی دماوند ایران است سفرهای متعددی داشته است و پیامهای گرافیکیش را  به صورت حجاری بر روی سنگ در همه قاره ها به جزء قطب جنوب رها ساخته است. ادامه

در تابستان 2006 در جشنواره هنر سبز ایتالیا از سوابق نادعلیان در زمینه هنر محیطی تمجید شد. 

در سال 2006  جان کی. گرانده نویسنده  و منقد هنری که اغلب در زمینه هنر زمین و محیطی مطلب مینویسد با احمد نادعلیان مصاحبه احتصاصی داشت و  با مقدمه ای در فصلنامه اسپس به چاپ رسانید. 

در تابستان 2006 میلادی جان کی. گرانده  نویسنده  و منقد هنری شاخص هنر محیطی و مجسمه سازی که در کانادا زندگی میکند با نادعلیان مصاحبه احتصاصی  انجام داد و آن را در نشریه اسپس به چاپ رسانید.  در مقدمه مصاحبه نوشت: "نادعلیان هنرمند ایرانی است که کارهای طول زندگیش در رابطه با تکریم موجودات زنده و محیط طبیعی است. برای دسترسی به این امر در کنار زندگی در طبیعت او مجسمه هایش را در محیط صلح آمیزی در طبیعت اطراف قرار میدهد."  بیشتر

این مصاحبه و مقدمه با با الحاقات و تصاویر جدیدی در سال 2007  در کتاب "گفتکو در گوناگونی" چاپ شد.

 "جان کی. گرانده"  در مقدمه ای این کتاب مینویسد:   آب یک عنصر حیاطی است که به مجسمه های او معنی میبخشد و بسیاری از نمادهای او که بکار میگیرد و نقش میزند از اسطوره های باستانی و آئین های تمدن های پیش از اسلام برگرفته شده اند.  علاوه بر این دیگر نمادهایش مبین زبانی معاصرند که برخاسته از فن آوری های جدید هستند. هنر نادعلیان بوسیله رسانه های متنوعی همچون حجاری بر روی صخره ها چیدمان های هنر محیطی، هنر اجراهای آئینی، نقاشی های تعینی که یادآور طراحی های باستانی هستند، هنر چیدمان ویدئوئی، هنر شبکه و کارهای تعاملی که نیازمند مشارکت مخاطب هستند بیان میشوند...  برای نادعلیان زمین و موزه همسان هستند. هنر نادعلیان متوجه بحران بنیادی در جهان معاصر هستند. چنانچه در آینده مخاطبی وجود داشته باشد کارهایش داستان زندگی و انسانیت را بازگو خواهد کرد.   جان کی گرانده

در سال 2008 رابرت سی مورگان نادعلیان را در مجله مجسمه نیویورک معرفی کرد.  یاداشت او با تصاویر جدیدی در نشریه منظر معماری واشینگتن تجدید چاپ شد.  این منقد آمریکایی در ارتباط با نادعلیان نوشته است:

كار احمد نادعليان معرف آميزه اي از هنر غارهاي ديرينه سنگي و ايران باستان است. او مستقيما بر روي زمين و بيشتر بر شن و سنگ هاي سواحل يا بركه هاي كم عمق رودخانه ها، آبگيرها و جويبارها، كار مي كند... اين مجموعه بيانگر يک تمثيل زمان است که مي توانست قرنها پيش انجام شده باشد، اما در حقيقت در دوره پسا مدرن حجاري شده است...  ايو كلاين احساس مي كرد كه هنر جائي ميان دنياي باستان و آينده است. بيان مشابهي را مي توان در مورد نادعليان بكار برد با لحاظ اين نکته که، شکلهاي وي به سان تصاوير  فرهنگ پيشا زباني هستند و در واقع، نشانه هاي حقيقي هستند که چيزي در باره زمانه حاضر ما را دوباره بازگو مي کنند. عنوان يكي از كارهاي او «رودخانه هنوز ماهي دارد»، اشاره به اين حقيقت است که آلودگي و تغييرات آب و هوائي، رودخانه هاي جهان  را به گونه اي تغيير مي دهند که  تهديدي براي تمامي گونه هاي موجود زنده در زمين بشمار ميرود.

مي توان عنوان كرد كه كارگاه حقيقي نادعليان تمامي رودخانه هاي جهان هستند. او به طور خستگي ناپذيري از يك مكان به جايگاه ديگري سفر مي كند و اثرات انساني را بر صخره هاي بستر رودخانه ها، اقيانوس ها و بركه ها، حجاري مي كند... کار نادعليان، حداقل در تركيب واژگان غربي به نوعي تركيبي از  هنر خاک و فرآيند است.  با اين وجود، او همچنين بواسطه ارجاء ما به حوزه اي که زبان نوشتاري تنها بصورت نشانه هاي تصويري وجود داشت، در بستر پست مدرنيسم قرار ميگيرد... بیشتر

ابیگل داوون منقد و  هنرمند و زیست محیطی در ارتباط با کار نادعلیان میگوید" من معتقدم هر کس که چین آثار  و محیط امید بخش آن را تجربه کرده ممکن است که باور داشت باشد که آنها را حل هایی هستند برای همه بیماریهای محیطی و کشمکش هایی که در این دنیا با آن مواجه هستیم . "  

باربارا راکس احمد نادعلیان را شفاعت کننده ی زمین میداند و مینویسد:  یک  چیز خیلی شگفت آور در مورد کار احمد نادعلیان رسالتش برای به هم گره زدن گذشته و آینده دنیای طبیعی است که در حال جدا شدن از هم هستند. این نیت به واسطه تعهدی که به زمین دارد، تحقق یافته است.  او با اشکال و مواد نمادین و باستانی کار میکند. به واسطه ی مهارت استادانه ای که در کار با طبیعت دارد، به فضاهای بکر و دست نخورده ای که در آنها کار میکند، همچنین به افرادی که در چیدمانهایش و اجراهایش به وی یاری میرسانند، زندگی و موجودیت تازه ای میبخشد.

هرمان پیگان در ارتباط با آثار نادعلیان مینویسد:  چگونگی آثار نادعلیان بر اساس ادراکش از نماد گرایی در هنر قرار گرفته – سنت بنیادی ممتد در طول تاریخ – و درک خاصش از نماد گرائی به وضوح تاثیر فرهنگ کشورش را نشان میدهد. مطمئنا همه ی نمادهایی که او مورداستفاده قرار میدهد فهم آنها(حتی) برای مردم آمریکائی – غربی – ساده است، برای اینکه مذاهب اسلام مسیحی و یهودی در این مورد بسیار به هم نزدیکند... من مایلم بگویم که هنر کار انجام شده بوسیله ی نادعلیان بر سنتی هنری بنیاد نهاده شده و نحو ای که او این آثار را در منظره واقعی و یا دنیای مجازی اینترنت قرار میدهد.چیزی است که این هنر را بسیار پر ثمر و مفید میکند.و آن شگفتی بزرگی است که من در طول ساحل نزدیک خانه ام راه میروم و روی صخره ها ، ماهی ها را مشاهده میکنم. قبل از اینکه من چیزی در مورد آثار هنری ایشان بدانم. من با این ماهی های کوچک ، ذوق زده میشوم . صخره ها، دریا ، آسمان ، باد و نور به خودی خود شگفت اور هستند و ماهی های کوچک در این زیبائی طبیعت در حال شنا کردن هستند.

سوزان لوموتو در ارتباط با آثار نادعلیان نوشته است: با احترام عمیق برای محیط، هنرمند ایرانی احمد نادعلیان، هزاران سنگ را با تصاویر ماهی ها، خرچنگ ها، چهره ها، دست ها و پاها را کنده نگاری کرده و سپس در  گوشه و کنار جهان یا زمین دفن کرده و یا به داخل آب پرتاب کرده است. هزاران سنگ، کوچک و بزرگ.

مارتین بویر در ارتباط با کار نادعلیان نوشته است: یکی از مشخصات کار نادعلیان این است هنگامیکه به طبیعت میرود چیزی یا اثری که قبلا انجام شده بود، با خود نمیبرد. من تصور میکنم حتی با طرحی آماده (از پیش فکر شده) به طبیعت نمیرود. او فکرش را، در مسیر رودخان میپرورانید و توسعه میدهید...   به عنوان یک هنرمند شما به خوبی به مردم دهکده یا افرادیکه اینجا را ملاقات میکنند این فرصت را میدهید که چشمهایشان را باز کنند ، ذهنشان باز شود و در نتیجه آنها میتوانند این محدوده را به طریقی دیگر یا نوعی گسترده تر مشاهده کنند...  من تصور میکنم که این یکی از مهمترین موضوعاتی است که ما باید در مورد آن فکر کنیم، شاید امروز نه ولی فردا یا بعد ازمدتی. ما آگاهیم از طریقی (شیوه ای) که اقتصاد به طبیعت نگاه میکند. اقتصاد نظر دارد به صرف کردن همه ی  ارزش ها و در برابر بدست آوردن پول.

ما میدانیم چطور به آن (طبیعت) آسیب برسانیم ولی از جهت دیگر هنرمندی که به طبیعت و محیط طبیعت می رود برای تخریب کردن و آسیب رساندن به آن و صرف تمامی ارزش های موجود در آن نمی باشد بلکه به طریقی متضاد سعی در نشان دادن ارزش آن و علاوه بر این  و کمک کردن به حفظ آن برای نسل آینده دارد. به این ترتیب کار شما و آثارتان را در راستای هنر و هدفتان یافتم.

هنرمند آلمانی زیبیل کالف در ارتباط با آثار نادعلیان میگوید:  هنگامیکه برای نخستین بار با هنر دکتر نادعلیان مواجه شدم، فورا به آن علاقه پیدا کردم و این احساس هرگز مرا ترک نخواهد کرد. من دوستدار جنبه ی شاعرانه ی تبدیل واقعیت روزمره به دنیای بسیار شخصی هنرمندانه ی پر از رویای وی میباشم.  هر اثر هنری وی مانند یک شعر، یک آواز یا رویایی به حقیقت پیوسته میباشد. من علاقمند آثار هنری بداهه سازی شده وی که جنبه ی مفهومی دارند و به صورت ناخودآگاه شکل میگیرند و خود او که در حال تحقق بخشیدن به آنها در سر تا سر این کرده ی خاکی است،میباشم. هر جائی که او هست، میتوانید (آثاری از کاوش ها و بینش های درونی اش را بیابید که به آنها زندگی می بخشد تا پایان زمان. (آنها را جاودانه میکند) من علاقمند فلسفه ی محیطی ایشان هستم که خواهان این است که شما به به عنوان مخاطب طبیعت، زندگی انسان و زندگی هر روزه را ورای یک لحظه ببینید و تجربه کنید... هنر زمینی وی صورت خارجی (تجسم) فلسفه ی محیطی اش است که زیبایی و در حال، آسیب پذیری طبیعت را نمایش میدهد و احترام قافل شدن به آن را می آموزد و میکوشد که جاودان کند تبار همه ی فلسفه هایی را که سعی دارند به انسانها بگویند که با محیط و طبیعت اطرافشان با عشق و علاقه و توجه به آن رفتار کنند نه با رفتاری مخرب و ویرانگر. به صرف اینکه فقط بخواهند آن را برای منافع خود مورد استثمار و بهره برداری قرار دهند.  به جامعترین مفهوم، دکتر نادعلیان هنرمندی چند رسانه ای است، او همه ی مواد، فنون و رسانه هایی را که برای این رویکرد وی بی نهایت موثر هستند، مورد استفاده قرار میدهد. آثار ایشان میتوانند با سمفونی هایی که هزاره کهن و جدید را می ستایند، مقایسه شوند. آثاری که همه ی عناصر را برای آفرینش یک زیبائی مشترک و ضیافتی برا ی دیدگان و حواس دیگر ، می آمیزد.  او انسانی بسیار رئوف و در عین حال به شدت سیاسی میباشد. ولی به شیوه ای معقول بیانات سیاسی را به صورت مفهومی به کار میبرد. مرکز هنری پردیس ایشان حیرت انگیزترین محل است، چون هنرمندان بین المللی (با ملیت های مختلف) گرد هم می آیند و روی پروژه های شخصی شان کار میکنند، محلی است برای درک فرهنگهای مختلف در بالاترین سطح. همچنین جشنواره های بین المللی که وی بنیاد نهاده همه و همه به خاطر این کره خاکی است که سازنده ی هنر است نه جنگ.

در سال 2009 اثر جشنواره خلیج فارس احمد نادعلیان در تقویم محیطی 2009 امریکا که ویژه هنر معاصر در دنیای طبیعی منتشر شد.

در این تقویم نوشته شده است:

ماهی های رویائی

هنرمند ایرانی احمد نادعلیان به واسطه ی تصاویر حکاکی شده ماهی و موجودات دیگر بر روی سنگهای رودخانه های سراسر جهان شناخته شده آنها را به عنوان هدایایی به آبها یا اینکه توسط ساکنین محلی کشف شوند به جا میگذارد. چاپهای روی شن وی از یک فن چاپ باستانی در ایران که استوانه های سنگی حکاکی شده را برای خلق طرحها و نقوش پی در پی و تکراری مورد استفاده قرار میدهد الهام گرفته شده اند. نادعلیان میگوید: به عنوان بخشی از جشنواره هنر محیطی خلیج فارس من مهر استوانه ای بزرگی ساختم و توسط آن تصاویر ماهی را در طول ساحل چاپ کردم . سپس این مهر استوانه ای در ساحل باقی میماند تا توسط آب اقیانوس (دریا) از آنجا برده شود یا به ماهیگیری ناشناس اهدا میشود که ممکن است آن را کشف کند. خیلی زود بعد از آن متوجه میشوم که این هدیه پذیرفته شده است.

بر طبق یک سنت در شمال ایران تصاویر ماهی و مار میتوانند نشانه ای از گنج و حاصلخیزی باشند. به واسطه ی حک کردن تصاویر آنها روی مهرهای استوانه ای و صخره های رودخانه نادعلیان در طلب التیام (شفا) روح رودخانه ها و سواحل فراموش شده است. من همواره علاقمند به ایجاد (ساختن) پل بوده ام. پلهائی بین نمادهای باستانی و رسانه های نو (جدید) بین هنر عامه و هنر عقلانی. کار نادعلیان تنها یک اجرا نیست که شکلی از پرستش و نیایش است. " هنر نعمتی را به ما عرضه میدارد و در پی ایجاد هماهنگی با گذشته زمین و بهشت است."

در سال 2009 همچنین  دپارتمان فلسفه دانشگاه پروگیا در ایتالیا در مجلد کوزموپلیس ریویو ضمن معرفی نادعلیان با وی گفتگو داشت.   در این یاداشت آمده است ، احمد نادعلیان به عنوان یکی از هنرمندان محیطی پیشرو در سطح بین المللی شناخته شده است.   بیشتر

در سال 2010 شاعر آمریکائی جان کدی در ارتباط با احمد نادعلیان نوشت:   هنرمند ایرانی‌ احمد نادعلیان یک پیام آور جهانی‌ "مادر زمین"  است. سال های زیادی کنده نگاری های ماهی‌ و الهه هایش را در کشورهای مختلفی همچون  فرانسه، آلمان ،ایتالیا ،ایالات متحده، قزاقستان، ازبکستان، روسیه و سرزمین اجدادیش،  ایران اجرا کرده است.

نادعلیان عمیقا با  آب، رود خانه و جریان جزر و مد پیوند دارد و بواسطه آنها آئین های تولد دوباره را به نمایش می گذارد.  رود خانه های محل زندگی‌ دوران کودکی او  تخریب شده است.   همانند نوعی التیام و شفا بخشیدن این ویرانگی، هنرمند موجودات آبی را بر روی صخره های داخل رود خانه ها و حاشیه آن  حجاری می کند. بیشتر

 آثار نادعلیان مورد توجه بسیاری از عکاسان و فیلم سازان بوده است و در رسانه های بسیاری بازتاب داشته است.  گوتفرد يونكر عکاس آلمانی او را براي مجموعه عکسهایی با عنوان  بهترين هنرمندان معاصر ( كاري در هفت سال سفر و كار) انتخاب كرده است و درحالیکه نادعلیان در طبیعت ایتالیا حجاری میکرد  از او عکاسی کرد. در سال 2006 یونکر به ایران سفر کرد و زمانیکه نادعلیان مشغول اجرای گنجهای پنهان بود از او عکاسی کرد.

زندگي و آثار او موضوع یک فيلم مستند ساخته فیلم ساز ايراني، مجتبي ميرتهماسب بوده است.  علاوه براین فرایند کار او در طبیعت موضوع کار فیلم سازانی دیگر مثل فرگاس میکل جان فيلم ساز اسکاتلندی، كاترين مك دونالد فيلم ساز انگليسي و وستا ماخ آلمانی بود . علاوه بر اين فعاليتهاي هنري ،  آثار و مصاحبه هاي او بارها در شبكه هاي داخلي ايران و ديگر كشورهاي جهان گزارش شده اند.

وي تاكنون 25 نمايشگاه انفرادي داشته است و در بيش از 120 نمايشگاه جمعي در ايران، فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، امریکا،  انگلستان،  ژاپن، لبنان، امارات ، ازبکستان، ارمنستان، آذربايجان و ...  شركت كرده است.

 

 

 

 


نمودار کارهای نادعلیان در نقاط مختلف جهان-  حجاری ها در سواحل دریاها و رودخانه ها اجرا شده اند. 
در نقاط آبی مستقیما بر روی صخره ها حجاری کرده و در نقاط  نارنجی حجاریهایش به داخل آب پرتاب شده اند و یا در خاک دفن شده اند. 

 

 

نمودار صلیبی کار نادعلیان در چهار گوشه جهان

 

نادعلیان:این یاداشت را در آسمان نوشتم. من برای سفرهایم همیشه پرواز میکنم و پرواز را دوست دارم.  نمیدانم آخرین پرواز کی خواهد بود.  بسیاری از انسانها شنیدن قصه را دوست دارند و بسیاری قصه میگویند.  من میخواهم قصه باشم.  هنر و زندگی من همسان هستند و در پیوند با  زندگیم میتوان هنرم را درک کرد.

در 12 سال گذشته من به سرزمین های مختلفی سفر داشته ام و ماهی ام را به طبیعت هدیه کردم. 

کانال ونیز، رودخانه راک کراک واشینگتون، رودخانه تایمز لندن، رودخانه سن پاریس، رودخانه لی جینک چین، رودخانه راین آلمان، رودخانه دانوب صربستان، دریای مدیترانه، ...

در  غربی ترین نقطه جهان (غربی ترین نقطه امریکا امریکا) در خلیج آلاسکا در مجاورت اقیانوس کبیر شمالی، و یا شرقی ترین نقطه جهان در اقیانوس کبیر شمالی و دریای چین شرقی و یا در دریای بارنتز در شمال کشورهای اسکاندیناوی و اقیانونس منجمد شمالی نزدیک به قطب شمال...

در دورترین نقطه غرب عالم احساس عجیبی داشتم.  زمان در آنجا یک روز کمتر از زمان در خانه ام بود.  در نتیجه احساسم این بود که یک روز از عمر من کم شد و جوان شدم و در دورترین نقطه شرق زمان روز یک روز زودتر از سرزمینم تجربه کردم. در نزدیکی های قطب شمال تابستان برای من زمستان بود و نیمه شب همانند روز روشن ...   در آفریقای جنوبی من از بودن در فصل بهار در فصل پاییز لذت بردم. در ایران اولین روز بهار اولین روز سال نو ماست و من خوشحال بودم که در 22 ماه سپتامبر من در کیپ تاون یکی از جنوبی ترین نقاط قاره افریقا، بودم و  شکوفه های درختان و گلهای بهاری را دیدم . در واقع من در یک سال دو سال نو را تجربه کردم. ما در دنیای شگفت انگیزی زندگی میکنیم . نیاکان ما چنین تجاربی را نداشته اند.

من از اینکه به آفریقای جنوبی سفر کردم بسیار خوشحالم.  برای من بسیار مهم بود که این سفر انجام شود چون اولین بار که در سال 1990 میلادی گذرنامه دریافت کردم به دلیل حاکمیت رژیم نژادپرستانه در آنجا من اجازه نداشتم به آنجا سفر کنم. حالا که ماهی های ایرانی من در آنجا ماندگار شدند بسیار خوشحال هستم. بعلاوه با این سفر نمودار کارهای من به شکل نقش یک گردونه مهر (بعلاوه) یا صلیبی بزرگ در جهان گسترش پیدا نموده است.

حالا ماهی هایم به رودخانه های قاره افریقا، آبهای گرم اقیانوس هند و آبهای سرد اقیانوس اطلس جنوبی راه پیدا کردند.  این ماهی ها در جویبارهای دهکده ام پلور متولد شدند، سپس به رودخانه های گوشه وکنار دنیا ملحق شدند  و حالا در اقیانوس دهکده ی جهانی شنا میکنند .

 

 

 

کارهای نادعلیان در گوشه و کنار آمریکا

 

 

 

مهرهای استوانه ای

 

 

هنر دوچرخه و هنر بازیافت

 

 ***

نادعليان  زندگي در طبيعت و با طبيعت را دوست دارد.  او  اغلب در يك منطقه كوهستاني (در روستاي پلور در كيلومتر 65 تهران به آمل) و در كنار كوه دماوند زندگي ميكند و آثار  هنریش را با استفاده از عناصر طبیعی بوجود مي آورد.  براي او اشكال سنگ ها معني دارند.  او هزاران سنگ را جمع آوري كرده است كه هر كدام براي او پيكره اي محسوب ميشوند.  راه رفتن در كنار رودخانه و گوش كردن به صداي موزون آب براي او دوست داشتني است.  سئوالاتي وجود داشته اند كه هميشه ذهن او را به خود مشغول كرده اند. چگونه نظام موجود در طبيعت بواسطه آب به سنگها شكل ميدهد؟ آيا ميتوان همانند آب جاري و لطيف بود و به سنگهاي سخت صورت و معني داد؟

سنگ ها با او گفتكو ميكنند. اشكال هماهنگ موجود در آنها بواسطه نظام هستي بوجود می آیند. با شكوه ترين لحظه براي او زماني است كه تكه سنگي خيال او را برانگيزد.   به نظر میرسد که اشگالی که او تجسم میکند  به صورت آماده در طبيعت وجود دارند. فقط خيال او نيست كه پيكره هاي خود را از طبيعت انتخاب ميكند. شايد پيكره هاي موجود در طبيعت كه نظام هستي به آن ها شكل داده است او را انتخاب ميكنند و به او مي آموزند كه چگونه طبیعت را ببيند. او نظام طبيعت را مي پذيرد و از آن پيروي ميكند. آثار او معرف و متضمن موزوني و آهنگ طبيعت هستند.

 ***

در كنار  حجاري او با تركيب و چيدمان سنگها  سعي ميكند مفاهيمي را القا كند.   او هزاران سنگ را جمع آوري كرده است كه هر كدام براي او پيكره اي محسوب ميشوند.   او سعي ميكند كه با  انتخاب سنگها  و قرار دادن آن ها در يك رابطه جديد معاني آنها را آشكار سازد.    او باور دارد كه هستي يك وجود واحد است كه اسرار و رازهای بسیاری در آن نهان است و در آثارش سعي او اين بر این است كه در انديشيدن و تامل در طبيعت و كشف اسرار آن ما را با خود سهيم كند.

 

 

 

 *** 

نقشهای حجاریهای نادعلیان در رودخانه ها و سواحل دریا ها شامل  انسان, دستها, پا ها, پرنده, بز, خرچنگ, مار و ماهي هستند.  نقوش  نمادين و مجرد صور فلكي و يا نمادهاي خورشيدي و ماه كه در كنار اين نقشها وجود دارند ياد آور اين نكته هستند كه اين نقشها فقط باز نمائي طبيعت نيستند بلكه متضمن مفاهيمی  نمادین هستند

بيشترين حجاري های نادعلیان در رودخانه ها و سواحل دریا ها شامل نقش ماهيها هستند كه در کشورهای مختلف جهان پراکنده هستند.

آثار احمد نادعليان غالبا نمادگرا هستند.  كارهاي او ملهم از اساطير باستان، نشانه هاي صور فلكي و موضوعات نمادين هستند كه با تفسير و شيوه جديدي ارائه شده اند.      در بسياري از طراحي ها, نقاشي ها, حجاري ها و تركيب هاي سنگي او، باروري و آفرينش موضوع اصلي هستند.

زماني كه او يك كودك بود رودخانه هاي اطراف روستاي پلور داراي ماهي بودند. با گذشت زمان و آلوده شدن آبها ماهيها از بين رفتند.   حالا آلودگی در طبیعت فقط مشکلی نیست که فقط در دهکده او وجود داشته باشد، بلکه مشکلی است جهانی.         او با نقش زدن ماهيها بر سنگ قصد دارد كه بگويد كه اين رودخانه زماني ماهي داشت و حالا فقط نقشي از آن باقي مانده است.   ماهي از طرفي نمادي از حيات , زندگي و باروري است.  بعضي از ماهيهاي او در بستر رودخانه و حتي زير آب حجاري شده اند. اما بيشتر ماهيهائي كه او بر روي سنگهاي وسط رودخانه حجاري كرده است نيمي از بدن آنها در آب و نيمي از آن در بيرون آب قرار دارد.   تلاطم آب هر لحظه آنها را خيس ميكند. صداي آب موسيقي مناسبي براي مشاهده ماهيها هستند.  ماهيها در فصل بهار گاهي كاملا به زير آب ميروند و در تابستان و پاييز به دليل كم شدن آب بيشتر قسمت بدنشان در خشگي قرار ميگيرند.  اين نقشها ميتواند يادآور گرم شدن كره زمين , كم آبي و به مخاطره افتادن حيات باشد. اما ماهي براي او نمادي از روح انساني است كه تشنه حيات است.

او سنگهاي حجاري شده كوچكي را در كنار رودخانه رها ميكند.  او چندان تمايلي ندارد كه نشاني دقيقي از اين سنگها بدهد.  هدف او اين است كه اگر بيننده آثار او در جستجوي اين آثار باشد شايد در اين جستجو چيزي ارزشمند تر از سنگهاي او را در طبيعت بيابد. سپس او در اين يافته ها خود  را با يابنده مفاهيم سهيم و شريك ميداند.

توجه او فقط به گذشته نيست بلكه او به آينده و نسل بعدي ميانديشد. كارهاي مشترك با كودكان براي او بسيار جذاب است.  طرحهائي كه توسط کودکان بر روي سنگها طراحي شده توسط او  حجاری و جاودانه ميشود.  اين نوع نگاه كودكانه از طرفي جلوه اي كودكانه ، بدوي و عاميانه دارند و از طرف ديگر او از نگاه و توانائي كودكان براي پيامي به نسل ديگر كمك ميگيرد.   حضور نوزادان در  آثار او به معني آفرينش و خلقت هستند و گواهي ميدهند كه توجه او فقط معطوف به گذشته نيست بلكه براي او توجه به نوزادان همچنين توجه به نسل آينده است.  دل نگراني او  اين است كه انسان امروز و يا فردا با طبيعت رابطه نزديكي ندارد و كمتر از گذشته با نظام كيهاني منطبق است.

خانواده اش ، مردم عامي يا كودكان براي او فقط بازديد كننده اثر نيستند بلكه در ايجاد اثر سهيم هستند.  او از طرفي هنر خواص را به ميان عوام و مردم عادي ميبرد و سعي ميكند كه چنين هنري را براي آنان قابل فهم سازد و از طرف ديگر مفاهيم و اعتقادات موجود در ميان عوام را براي هنري كه به خواص نشان ميدهد به نمايش ميگذارد.

رفتار روزمره نادعليان علاقه اش به نيايش هاي آييني و نوعي تقديس طبيعت را نشان ميدهد.   براي او راه رفتن در رودخانه، شستشو و تطهير سنگهايي كه حجاري كرده است نه تنها يك نمايش است بلكه يك  نيايش است.  شايد غبار روبي و غسل دادن مفاهيم و فرهنگي است كه فقط نگاره و يا فسيلي از آن باقي مانده است.   يك اجرا كه معمولا خانواد اش در آن مشاركت دارند نيايشي براي باران، بركت و باروري است.  در اين اجرا عناصر چهارگانه آب، خاك، آتش و هوا براي مفهوم به كارگرفته ميشود.

كارهاي ديگري که از او به صورت هنر ی آئینی ارائه شده اند. او اغلب  با دستهاي خيس بر روي سنگها و صخره هاي برآمده داخل و يا كنار رودخانه اثر ايجاد ميكند و يا  با پاي برهنه و خيس بر روي سنگها راه ميرود.  معمولا پس از گذشت ثانيه ها نشانه هاي دست تدريجا محو ميشوند.  براي او  ميرا بودن اثر و  فرايند خشك شدن و محو شدن اثر دستها و پاها معني دارند. فاني بودن اثر دست  همانند گذر عمر و فاني بودن وجود مادي انسان است.   در كنار آثاري كه او مفاهيم و مضامين ابدي همچون باروري را بر رو سنگها براي هميشه ثبت ميكند ، چنين آثار ميرا كه فقط لحظه هايي وجود دارند عجيب و متفاوت به نظر ميرسد. اما آنچه كه اين آثار را به حجاري بر روي سنگها پيوند ميدهد اين است كه در هر دو آنها آب منشاء خلق اثر است و هر دو آنها به نوعي وجود داشتن، آفرينش و خلقت اشاره دارند.

***

 

شيوه حجاری نادعليان میتواند ملهم از هنر بدوي و باستاني باشد.   او به مفاهيم و شيوه هاي كهن در حال فراموش شدن توجه دارد.  انتخاب سنگ و كار بر روي آن شيوه اي سازگار با مفاهيم كهن و  اسطوره اي ميباشد.  اما سعي او اين نيست كه آثار او  بدوي جلوه نمايد.     گذشت زمان و تجربه های متنوع منجر  به پیدایش شیوه  ای متمایز از گذشته شده است

حجاري هاي او همانند طراحي ها و نقاشي هاي او هستند. او حجاري را با پيكره حيوانات شروع كرد. اما انسان موضوع اصلي كارهاي اوست. براي او انسان ماده نيست. انسان ها در كارهاي او آسماني و همانند فرشتگان هستند. آنها عاشقانه و سبك بال در فضا رقصانند. 

چگونگي پيدايش هستي و خلقت انسان در بسياري از اسظوره هاي كهن و اديان توصيف شده است. اعتقادات درباره شروع حيات خلقت و زندگي نشان ميدهد كه تولد انسان پديده اي بسيار شگفت محسوب ميشده است. در دنياي باستان اعتقاد بر اين بود كه مادر يك خالق است و به عنوان يك الهه پرستش ميد. شكل گيري رشد و زندگي يك كودك در شكم يك مادر همانند شروع خحلقت است. عشق منشا خلقت است و استمرار آفرينش ريشه در عشق دارد. مادر بستر عشق و باروري است. او هم معشوقه است و هم عاشق.

 

او کهن ترین مفاهیم را با جدید ترین شیوه ها و رسانه ها انتقال میدهد.   او برای تکمیل چرخه هنریش از قابليتهاي عصر الكترونيك مثل اينترنت براي ايجاد اثر هنري استفاده ميكند.  چندين وب سايت مثل www.nadalian.com  و  www.riverart.net    به معرفي كارهي او اختصاص داده شده است.  او معتقد است كه يك سايت فقط يك امكان نيست كه او آثارش را در آنجا معرفي كند ، بلكه يه راه معاصر براي بيان افكار و هنرش است.

 

 



تماس با ما

 

هرگونه استفاده از  منابع تصویری و نوشتاری موجود در این پایگاه بدون ذکر آدرس ممنوع است

 

 

    

Back To English